Erhverv

Salg af soyamælk og plantefars boomer i danske supermarkeder

Flere forbrugere vælger plantebaserede fødevarer i dagligvarehandlen. Butikskæder peger dog på, at trods den aktuelle trend er danskerne langtfra ved at blive vegetarer eller veganere.

Artiklens øverste billede
Blandt de kæder, som lige nu melder om høj fart i salget af plantebaserede fødevarer - og ikke mindst alternative mælkeprodukter, er Føtex. Foto: Joachim Ladefoged.

En ny klimavenlig fødevarebølge anført af plantebaserede produkter rydder i stadig større stil hylder og kølediske i landets supermarkeder.

Eksempelvis har Føtex Food-kæden har på kort tid øget salget af alternative mælkeprodukter så meget, at 25 pct. af omsætningen nu kommer fra bl.a. soya- og mandelmælk.

»En trend med alternativer til animalsk mælk og kød er kommet meget hurtigt. Den ruller for alvor i år. Vækstraterne inden for de nye drikke som erstatning af mælk er tocifrede. I enkelte af vores Food-butikker udgør det salg nu 45 pct. af omsætningen i kategorien,« fortæller sortimentschef Tore Nederland, Føtex.

Ifølge ham er trenden ikke kun at isoleret til Føtex Food med 17 butikker i København og Aarhus. Den ruller også i resten af Føtex’ i alt 100 supermarkeder, der alle er ejet af Salling Group.

»Den procentuelle udvikling er lige stor i hele landet. Men det begyndte tidligere i de større byer, så derfor er andelen nu meget højere i Føtex Food, som er centreret om København og delvist Aarhus,« siger Tore Nederland.

Også landets anden store dagligvarekoncern, Coop Danmark, melder om øget salg af de nye typer fødevarer. Også såkaldte veggi-produkter med fokus på vegetarer og veganere.


»Forbruget går klart i en grønnere retning. Eksempelvis er forbruget af både hakket kød og animalsk mælk faldet med et par pct. om året. Især for de yngre forbrugere under 35 år. Veggi-produkter har en lodret vækstkurve og pisker i vejret, men fra et meget lavt udgangspunkt og udgør fortsat nok kun ca. 2 pct. af både kød- og mælkesalget hos Coop. Men væksten er hastig i år,« siger analysechef Lars Aarup, Coop Danmark.

Han understreger, at Coop ikke skruer op for de ikke-animalske fødevarer for kun at tiltrække veganere og vegetarer. Dertil er målgrupperne for små. Ifølge Coops analyser er kun ca. 1 pct. af de danske forbrugere veganere og 5 pct. vegetarer.

»For os er det virkelig interessante de 20 pct. af danske forbrugere, som hælder mod at kombinere deres indkøb. Dermed har de også kødfrie dage eller lader i hvert fald animalske produkter spille en anden rolle end før. Danskerne er ikke ved at blive vegetarer, og kød spiller også en rolle i fremtiden. Men flere spiser sig nu mere mæt i plantebaseret mad og har kødløse dage. Den trend fortsætter,« vurderer Lars Aarup.

Forbrugere handler mere med hjertet end hjernen.

Dorte Wimmer, forbruger- og detailekspert.

Han påpeger, at Coops målinger viser, at danskerne svarer, at de gerne spiser mere grønt af hensyn til både klimaet og egen sundhed.

Forbruger- og detailekspert Dorte Wimmer i Retail Institute Scandinavia peger på, at danskerne i høj grad shopper efter netop nye trends.

»Forbrugere handler mere med hjertet end hjernen og følger gerne nye trend. Vi flekser ud og ind, så vi er vegetarer den ene dag og spiser bøffer den næste. Det er let at hoppe med på dagsordener om klima eller økologi,« siger Dorte Wimmer.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.