Erhverv

Salg af soyamælk og plantefars boomer i danske supermarkeder

Flere forbrugere vælger plantebaserede fødevarer i dagligvarehandlen. Butikskæder peger dog på, at trods den aktuelle trend er danskerne langtfra ved at blive vegetarer eller veganere.

En ny klimavenlig fødevarebølge anført af plantebaserede produkter rydder i stadig større stil hylder og kølediske i landets supermarkeder.

Eksempelvis har Føtex Food-kæden har på kort tid øget salget af alternative mælkeprodukter så meget, at 25 pct. af omsætningen nu kommer fra bl.a. soya- og mandelmælk.

»En trend med alternativer til animalsk mælk og kød er kommet meget hurtigt. Den ruller for alvor i år. Vækstraterne inden for de nye drikke som erstatning af mælk er tocifrede. I enkelte af vores Food-butikker udgør det salg nu 45 pct. af omsætningen i kategorien,« fortæller sortimentschef Tore Nederland, Føtex.

Salling Group
  • Salling Group driver butikskæderne Netto, Bilka og Føtex samt to Salling-stormagasiner.
  • Har ca. 1.500 butikker i fire lande. Heraf 100 Føtex- og 19 Bilka-varehuse her i landet - samt ca. 1.370 Netto-butikker i Danmark, Sverige, Polen og Tyskland.
  • Dertil kommer bl.a. en række onlineshops – herunder Wupti.
  • Ledes af adm. direktør Per Bank.

Ifølge ham er trenden ikke kun at isoleret til Føtex Food med 17 butikker i København og Aarhus. Den ruller også i resten af Føtex’ i alt 100 supermarkeder, der alle er ejet af Salling Group.

»Den procentuelle udvikling er lige stor i hele landet. Men det begyndte tidligere i de større byer, så derfor er andelen nu meget højere i Føtex Food, som er centreret om København og delvist Aarhus,« siger Tore Nederland.

Også landets anden store dagligvarekoncern, Coop Danmark, melder om øget salg af de nye typer fødevarer. Også såkaldte veggi-produkter med fokus på vegetarer og veganere.

Coop
  • Coop Danmark driver kæderne Kvickly, SuperBrugsen, Dagli’Brugsen, Irma og Fakta med tilsammen knap 1.150 butikker.
  • 345 selvstændige brugsforeninger driver tilsammen 411 af Coops butikker.
  • Koncernen omsætter for ca. 45 mia. kr. inkl. de selvstændige brugsforeninger. Uden dem er omsætningen ca. 39 mia.
  • Koncernen ejes af 1,7 mio. medlemmer.
  • Adm. direktør er Peter Høgsted.


»Forbruget går klart i en grønnere retning. Eksempelvis er forbruget af både hakket kød og animalsk mælk faldet med et par pct. om året. Især for de yngre forbrugere under 35 år. Veggi-produkter har en lodret vækstkurve og pisker i vejret, men fra et meget lavt udgangspunkt og udgør fortsat nok kun ca. 2 pct. af både kød- og mælkesalget hos Coop. Men væksten er hastig i år,« siger analysechef Lars Aarup, Coop Danmark.

Han understreger, at Coop ikke skruer op for de ikke-animalske fødevarer for kun at tiltrække veganere og vegetarer. Dertil er målgrupperne for små. Ifølge Coops analyser er kun ca. 1 pct. af de danske forbrugere veganere og 5 pct. vegetarer.

»For os er det virkelig interessante de 20 pct. af danske forbrugere, som hælder mod at kombinere deres indkøb. Dermed har de også kødfrie dage eller lader i hvert fald animalske produkter spille en anden rolle end før. Danskerne er ikke ved at blive vegetarer, og kød spiller også en rolle i fremtiden. Men flere spiser sig nu mere mæt i plantebaseret mad og har kødløse dage. Den trend fortsætter,« vurderer Lars Aarup.

Forbrugere handler mere med hjertet end hjernen.

Dorte Wimmer, forbruger- og detailekspert.

Han påpeger, at Coops målinger viser, at danskerne svarer, at de gerne spiser mere grønt af hensyn til både klimaet og egen sundhed.

Forbruger- og detailekspert Dorte Wimmer i Retail Institute Scandinavia peger på, at danskerne i høj grad shopper efter netop nye trends.

»Forbrugere handler mere med hjertet end hjernen og følger gerne nye trend. Vi flekser ud og ind, så vi er vegetarer den ene dag og spiser bøffer den næste. Det er let at hoppe med på dagsordener om klima eller økologi,« siger Dorte Wimmer.

BRANCHENYT
Læs også