Erhverv

Et virvar af nye prisportaler er dukket op efter milliardbøde til Google

Når man søger efter varer på Google, får man tilbud fra en række nye »pseudo-prisportaler«. De er kun med til at forvirre forbrugerne, lyder kritikken fra Forbrugerrådet Tænk.

Når forbrugere leder efter en ny kaffemaskine, en ny fladskærm eller andre forbrugsvarer i Googles søgemaskine, kommer der øverst i søgeresultaterne, hvad der ligner en række nye prisportaler med navne som Pricetoro, Price Machine og Precis. Men prisportalerne indeholder kun varer fra ganske få forhandlere, og alene fra forhandlere, som betaler Google for deres annoncer.

Dermed ligner de nye prisportaler ifølge kritikere et forsøg fra Google på at omgå det påbud om at stoppe diskrimination af konkurrenter, som EU gav den amerikanske techgigant for godt et år siden. Google fik dengang en rekordbøde på 18,2 mia. kr. bl.a. for at favorisere egne annoncører i søgeresultater.

»Det er urent trav fra Googles side. Google benytter sig åbenbart fortsat af sin markedsmagt til med ufine tricks at holde konkurrenter ude,« siger cheføkonom Martin Salamon, Forbrugerrådet Tænk.

Der er ingen tvivl om, at Googles nye tiltag gør det endnu sværere for brugerne at navigere i søgeresultaterne.

Mikkel Flyverbom, professor i kommunikation og digitale forandringer, CBS

»Pseudo-prisportaler«

Han mener, at Google forplumrer billedet, forvirrer forbrugerne og lægger pres på de reelle prisportaler ved at fylde toppen af søgeresultaterne med tilbud fra de mange nye »pseudo-prisportaler«, som Google selv har taget initiativ til at få skabt.

Portalerne er ofte oprettet af marketingsbureauer, som laver digital markedsføring for detailhandlende. Men bureauerne fortæller, at det er sket på opfordring fra Google, som før sommerferien henvendte sig til dem og opfordrede dem til at indgå såkaldte CSS-partnerskaber. Som følge af partnerskabet skulle bureauerne oprette prisportallignende sider på nettet. Til gengæld ville deres kunder få klækkelige rabatter på annoncering hos Google.

Mikkel Flyverbom, professor i kommunikation og digitale forandringer på CBS, mener, at partnerskaberne mellem Google og bureauerne er problematiske for brugerne af søgetjenesten.

»Der er ingen tvivl om, at Googles nye tiltag gør det endnu sværere for brugerne at navigere i søgeresultaterne. De får noget, der ligner en prissammenligningsportal, men i virkeligheden er det et marketingbureau, der gemmer sig bag,« siger han.

Google afviser, at man forsøger at omgå afgørelsen fra EU.

»Google efterlever EU-Kommissionens afgørelse. Og derfor giver vi alle prissammenligningssider - både eksisterende og nye - de samme muligheder for at vise annoncer fra forhandlere som fra Google Shopping,« lyder det i en skriftlig kommentar.


10 idéer, der kan ændre Danmark
Ny serie fra FINANS: Følg 10 visionære og innovative iværksættere og deres idéer, der har potentialet til at redefinere dansk erhvervsliv.
Læs serien her
BRANCHENYT
Læs også