Erhverv
0

Arbejdede hjemmefra i boksershorts - nu har hans virksomhed 15.000 kunder i 70 lande

En dansk iværksætterduo har på rekordtid fået globale superbrands på kundelisten. De har skabt et værktøj, der giver virksomheder i hele verden mulighed for at følge deres resultater på Google.

Henrik S. Jørgensen (th) og Christian Hedegaard Pedersen stiftede Accuranker i 2013, men satsede først 100 pct. på projektet to år senere. Foto: PR

En iøjnefaldende væksthistorie er i gang med at folde sig ud på Åboulevarden i Aarhus, hvor den unge it-virksomhed Accuranker på få år har gaflet 15.000 kunder i 70 lande. Tre af kunderne hedder Lego, HBO og Ikea.

Bag virksomheden står bl.a. den 35-årige Henrik S. Jørgensen, en fuldblods iværksætter, der har arbejdet for sig selv, siden diplomet fra datamatikeruddannelsen var sikret. Han var ikke den slags iværksætter, der brugte kassekreditten på et jakkesæt og stemte dørklokker for at få kunder i biksen. Han arbejdede hjemmefra, sad typisk i boksershorts til hen på eftermiddagen, og »når kæresten så kom hjem, kunne man lige tage noget tøj på.«

Som 24-årig - i 2008 - syntes den unge datamatiker, at der skulle ske noget nyt. Så han flyttede til Rumænien og startede en virksomhed. Men det er tilbage i Danmark, med sin partner Christian Hedegaard Pedersen, at han for alvor har ramt succesformlen.

Så sent som i 2017 bestod Accuranker af blot tre medarbejdere. Nu går de to ejere og venter på at kunne flytte længere ned ad Åboulevarden, hvor de ansatte får 500 kvadratmeter at boltre sig på. For nu er man 15 medarbejdere, og der skal flere til for at følge med.

»Sagt på jysk går det egentlig meget godt,« siger Henrik S. Jørgensen.

Oversat fra jysk betyder »egentlig meget godt«, at man i øjeblikket vækster 5 pct. - ikke om året - men fra måned til måned.

»Om et år skal vi gerne ligge med en vækst på 10 pct. om måneden,« siger Henrik S. Jørgensen.

Det var i 2015, at Henrik S. Jørgensen og Christian Hedegaard Pedersen besluttede at gå all-in på Accuranker. Dengang lød omsætningen på 2 mio. kr. I 2016 blev de til 6 mio. kr., så til 12 mio. kr., og i 2018 venter man et salg på 18 mio. kr. Imens bør overskuddet lande på 7 mio. kr., men ifølge Henrik S. Jørgensen kunne det have været væsentligt større, hvis ikke man investerede så kraftigt i fremtiden.

Og skal man tro direktøren, er potentialet så langtfra udtømt.

»Potentialet er enormt. Hvis bare vi kigger på det danske marked. Hvem har ikke brug for at være synlig på Google? Det er stadig en af de allerstørste salgskanaler for mange virksomheder,« siger Henrik S. Jørgensen.

For det har nemlig med synlighed på Google at gøre, det som Accuranker tilbyder. De danske iværksættere har skabt et værktøj, der gør det muligt for virksomheder at måle i realtid, hvordan de klarer sig på søgemaskinen Google. Virksomheder verden over bruger enorme ressourcer på at gøre sig fortjent til en af de lukrative pladser i Googles algoritmelabyrint, og Accuranker sørger for, at virksomhederne hele tiden kan holde øje med, om anstrengelserne giver bonus.

60 pct. af kunderne er udenlandske. Men faktisk er det først nu, at Accuranker for alvor sætter ind uden for landets grænser. Mere aggressiv markedsføring, større salgsindsats og flere strategiske samarbejder.

»Drømmen er at blive rank-trackeren i verden,« siger Henrik S. Jørgensen.

Og så betyder pengene ikke alverden.

»Der har altid været plus på kontoen, så det er kun et ekstra gode. Det, der motiverer os mest, er at vide, at der er folk, der hver dag er afhængige af vores software. Det, synes jeg, er meget sejt.«

BRANCHENYT
Læs også