Erhverv
0

William Demant fastholder sine opjusterede forventninger for helåret

Høreapparatkoncernen har oplevet en stærk organisk vækst i engrossalg af høreapparater, der målt i værdi overstiger markedsvæksten.

William Demant har offentliggjort sin periodemeddelelse for 3. kvartal, der ikke skal forveksles med et decideret kvartalsregnskab Og det indeholder typisk ikke så mange tal og nuancer. Det må vente til årsregnskabet. Foto: Jens Dresling/Polfoto

William Demant har haft en stærk organisk vækst i årets første ni måneder, viser periodemeddelelsen for 3. kvartal.

Væksten understøttes af nye produkter og høreapparatkoncernen fastholder sine forventninger til et driftsoverskud for hele året i intervallet 2,65-2,85 mia. kr.

William Demant opjusterede sine forventningerne til indtjeningen i forbindelse med halvårsregnskabet. Og som vanligt indeholder periodemeddelelsen ikke så mange tal, men er en mere lyrisk gennemgang af det seneste kvartal.

»Jeg er tilfreds med, at vi fortsætter med at levere betydelig organisk vækst i en stærk konkurrencedrevet industri. Vi er i stand til at møde vores konkurrenter med høj innovationskraft, hvilket afspejler sig i, at vi har udvidet antallet af produkter inden for alle vores brands,« siger adm. direktør Søren Nielsen fra William Demant.

Selskabet melder, at gruppen har haft en tilfredsstillende udvikling i de første ni måneder med en god organisk vækst i det direkte salg såvel som vækst fra de opkøb, der er foretaget.

Høreapparatforretningen har vundet markedsandele, og det skyldes ikke mindst introduktionen af Oticon Opn samtidig med et godt salg af undermærkerne Bernafon og Sonic.

I detailleddet er der tale om en lavere vækst, selvom det er lykkes for William Demant at forbedre den amerikanske forretning. Her bliver den organiske vækst for hele året på niveau med første halvår.

I implantatforretningen Cochlear bliver væksten lavere i andet halvår end i det første, mens området for diagnostiske instrumenter har fortsat væksten fra første halvår.

I selskabet Sennheiser Communications, som Demant ejer 50/50 med Sennheiser KG, har der været en fortsat stærk vækst, som især drives af salg af headsets til gaming og det mobile segment.

Blandt selskabets strategiske initiativer er en spareplan, der skal give en årlig besparelse på 200 mio. kr. i forhold til omkostninger i 2016. Den plan er på skinner og omkostningerne til at gennemføre planen forventes fortsat at blive på 120 mio. kr. for 2018.

BRANCHENYT
Læs også