Erhverv

Loppesupermarkeder breder sig i Danmark

Flere og flere loppesupermarkeder popper op rundt om i Danmark. Ifølge en ekspert vil konceptet brede sig, fordi det rammer ned i en større trend.

Kirppu var det første loppesupermarked i Danmark og kom til i 2014. I dag har kæden 11 butikker med samme koncept, og konkurrencen er skærpet til. Foto: Google Maps screendump

Gå i supermarkedet, tril rundt med en indkøbsvogn, hiv genbrugsting ned fra hylderne og betal det hele samlet ved én kasse. Det er konceptet hos de mange loppesupermarkeder, som på kort tid er skudt op i Danmark.

»Det er jagten på et godt tilbud, som vi kender det fra spotvarerne i supermarkederne. Man ved ikke helt, hvad man går efter, og hvad man kan finde. På den måde falder konceptet ind i mange af de tendenser, vi lige nu ser i samfundet, og derfor er det her,« siger Dorte Wimmer, der er ekspert i forbrugeradfærd hos Retail Institute Scandinavia.

Loppesupermarked - sådan fungerer det
  • Et stort butikslokale med flere hundrede stande, som private sælgere lejer sig ind på for en periode.

  • Sælgerne fastsætter priserne på deres ting, men er ikke selv tilstede.

  • Køberen kan shoppe rundt mellem de forskellige stande og betale det hele samlet ved én kasse.

  • Ejeren af loppesupermarkedet tjener penge på sælgernes standleje og modtager ofte en procentdel af hver solgte ting i kommission.


Konceptet fungerer lidt ligesom i supermarkedet: Private sælgere lejer en stand, sætter varerne op og går hjem. I mellemtiden kan du shoppe rundt på tværs af standene, lægge genbrugsting i kurven og betale det hele samlet ved udgangen.

Det første loppesupermarked i Danmark var Kirppu og kom til i 2014. Det har nu 11 butikker rundt om i landet, og andre butikker med samme koncept har fulgt trop.

Et af dem er loppesupermarkedet Børneloppen, som bliver drevet af Johanna Kiel Nielsen og Sofie Brandt. I 2016 opførte de kædens første loppesupermarked i Valby med 260 stande, som private sælgere fyldte ud med lege- og børnetøj.

I dag har de fire loppesupermarkeder, og i det seneste regnskabsår købte kunderne hos Børneloppen genbrugsting for 25 mio. kr.

»Vi er meget overvældede over, hvor stor en interesse det har haft. Det var kun meningen, at vi skulle have én butik i Valby. Men der var en efterspørgsel på markedet, som gjorde, at vi begyndte at tænke større,« siger Johanna Kiel Nielsen, der tjener 15 pct. i kommission, hver gang en genbrugsting bliver solgt.

Hvis alt går efter planen, åbner Børneloppen otte nye loppesupermarkeder inden udgangen af 2019. Og ifølge Dorte Wimmer, kan det meget vel lykkes, for konceptet er en del af en større tendens. Derfor vil det brede sig, vurderer hun.

»Så længe vi har denne store brede bølge af genbrug, og den ser jeg ikke vende, tror jeg helt sikkert, at vi vil se flere af disse loppesupermarkeder, som popper op. Vi ser det også i små byer som eksempelvis Helsinge, så det er ikke kun et storbyfænomen,« siger Dorte Wimmer.

Følg serien: 10 idéer, der kan ændre Danmark
Læs om 10 visionære iværksættere og deres idéer. I denne uge dækker FINANS transportbranchen, hvor el fra vindkraft skal danne grundlag for nye brændselsformer til transportsektoren.
Læs serien her
BRANCHENYT
Læs også