Erhverv

VW vil angribe Tesla med markant lavere priser

Topchefen for VW vil "oversvømme" markedet med langt billigere og bedre elbiler begyndende allerede fra næste år.

Artiklens øverste billede
Herbert Diess, der er topchef for VW, vil tage kampen op med især Tesla om fremtiden marked for elbiler. Foto: AP Photo/Michael Sohn.

Den tyske bilgigant Volkswagen (VW) er for alvor klar til at gå i kødet på Tesla og vil sende en sværm af nye elbiler på markedet allerede fra næste år og i årene efter.

Og VW's elbiler vil blive klart billigere end andre lignende modeller, der er på markedet, lover VW's topchef Herbert Diess i et interview med amerikanske Automative News.

Det skyldes, at VW kan og vil producere elbiler i så stor skala, at det vil påvirke prisen i nedadgående retning.

Herbert Diess siger, at VW's fordel af at kunne producere i kæmpeskala vil gøre bilfabrikken i stand til at reducere omkostningsbasen i hver produceret ”next-generation” elektrisk VW Golf betragteligt.

»Det vil sige en reduktion i omkostningerne på 40 pct., men med en langt bedre bil: Dobbelt så lang rækkevidde og større kabine,« siger Herbert Diess.

De 40 procents reduktion i ”omkostningsbasen” kan ikke direkte overføres til, at salgsprisen på en elektrisk VW Golf vil slå igennem på udsalgsprisen.

Men ifølge Diess vil det betyde, at VW bliver i stand til at sælge elektriske biler, der kun er en smule dyrere end prisen på en benzinbil. Nogenlunde den samme merpris som dieselbiler ofte er blevet solgt til i forhold til benzinbiler.

»Vi vil være aggressive i vores prissætning. Vi vil konkurrere til priser, der er meget lavere end Teslas. Jeg er ret overbevist om, at vi har det bedste set-up for fremtidens elektriske biler,« siger Herbert Diess.

VW har planlagt at producere 50 mio. elektriske biler på sine nuværende og kommende fabrikker. Og VW har reserveret produktionen af batterier til det samme antal hos tre asiatiske leverandører, Catl i Kina, LG og Samsung i Sydkorea.

Ifølge Det Internationale Energiagentur blev der på verdensplan i 2017 solgt omkring 1 million elektriske biler. Halvdelen var i Kina. Det var 54 pct. flere end i 2016.

»Salget er stigende. De er stadig ikke allevegne, men hvis du går forbi en parkeringsplads på USA's vestkyst, er der allerede et pænt miks af forskellige elektiske biler. De fleste af dem er sandsynligvis Teslaer,« siger Herbert Diess.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.