Erhverv

Kunder klager i stor til: Nu er fire netbutikker meldt til politiet

Fire såkaldte fordelsklubber vildleder kunderne, mener Forbrugerombudsmanden, som nu har politianmeldt virksomhederne bag butikkerne.

Virksomheden bag fordelsklubben Bilablau er blandt dem, som nu er meldt til politiet. Foto: Screenshot.

Forbrugerombudsmanden har politianmeldt fire virksomheder for vildledning af forbrugerne på deres hjemmesider. Det drejer sig om virksomhederne bag netbutikkerne bilablau.dk, flipsu.dk, ophoerspriser.dk og pluus.dk.

Virksomhederne er politianmeldt, fordi kunder, der køber produkter på deres hjemmesider, ikke får tydelig information om, at de samtidig tilmelder sig et abonnement. Det oplyser Forbrugerombudsmanden.

Et stigende antal webbutikker tilbyder produkter med rabat til forbrugere, der vil betale et løbende abonnement for at kunne handle hos dem. Men hvis ikke webbutikkerne oplyser tydeligt om abonnementet, er det vildledende.

»Det er vores vurdering, at webbutikkerne heller ikke kan anvende forbrugernes betalingskortoplysninger, da forbrugerne jo kun kan autorisere beløbet, de bliver oplyst om,« siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.

Siden begyndelsen af 2018 har Forbrugerombudsmanden modtaget mere end 200 klager over fordelsklubber, hvoraf 119 af klagerne vedrører de fordelsklubber, der er blevet politianmeldt. Forbrugerne bliver bl.a. overraskede over, at der hæves månedlige beløb på deres konti, efter at de har købt et produkt på netbutikkerne.

»Webbutikkernes priser ser billigere ud, end de reelt er, når prisen for abonnementet ikke er oplyst sammen med prisen for produkterne. Det er ikke kun til skade for forbrugerne, men også for butikker, der sælger samme produkter med tydelige prisoplysninger,« siger Christina Toftegaard Nielsen.

De fire politianmeldte virksomheder sælger forskellige typer af produkter på nettet, men anvender det samme forretningskoncept. Køb af produkterne i virksomhedernes netbutikker er betinget af, at forbrugerne tegner et abonnement, der koster mellem 89-139 kr. om måneden.

Abonnementet giver forbrugerne mulighed for at købe produkterne til en pris, der er lavere end markedsprisen ifølge webbutikkernes prisoplysninger – også populært kaldet en ”fordelsklub”.

Forbrugernes indtastede betalingskortoplysninger ved køb af f.eks. en parfume anvendes derfor også til at trække betaling for det løbende abonnement.

Forbrugerombudsmanden vurderer, at de fire virksomheder ikke gør deres kunder tydeligt opmærksomme på, at de tilmelder sig et løbende betalingsabonnement ved at handle på hjemmesiderne. Virksomhederne er derfor politianmeldt for overtrædelse af vildledningsforbuddene i markedsføringsloven.

BRANCHENYT
Læs også