Erhverv

Mediesky erhvervsmand taber millioner på sine aktier

Grundlæggeren bag tøjmærket Saint Tropez har tidligere tjent millioner gennem sit personlige selskab Terra Nova. Nu er han blevet ramt af tab.

Niels Henrik-Henriksen solgte i 2002 tøjkæden Saint Tropez til tøjgiganten IC Group. Foto: Lasse Kofod

Det seneste år har været noget af en rutsjebanetur for den nordsjællandske erhvervsmand Niels-Henrik Henriksen.

Sidste år kunne Finans fortælle, at grundlæggeren bag det populære tøjmærke Saint Tropez gennem en lang årrække har tjent millioner i sit personlige selskab Terra Nova.

Men nu er overskuddet vendt til underskud, viser et nyt regnskab.

Niels-Henrik Henriksen tabte i seneste regnskabsår 15,4 mio. kr. Terra Nova har ejerandele i en lang række virksomheder og investerer i børsnoterede værdipapirer og ejendomme.

Underskuddet skyldes ifølge ledelsen, at »selskabet har haft betydelige tab på aktier og anparter i regnskabsåret«, som den skriver i regnskabet.

Det er første gang i en lang årrække, at Niels-Henrik Henriksen taber penge. I perioden 2012-2017 gav selskab et samlet overskud efter skat på 249 mio. kr. Egenkapitalen i selskabet på knap en halv mia. kr.

I 2002 solgte Niels-Henrik Henriksen tøjmærket Saint Tropez til tøjgiganten IC Group. Det indbragte erhvervsmanden en fortjeneste på 21,1 mio. kr., og det er de penge, som han de seneste år har mangedoblet ved at investere i børsnoterede aktier og ved at være involveret i flere ejendomsprojekter.

Bl.a. har han flere byggeselskaber med den aarhusianske byggematador Mogens de Linde.

Niels Henrik-Henriksen har i flere år ikke ønsket at stille op i medierne. Han er dog fortsat aktiv i modebranchen, idet han ejer og driver det hippe modebrand Neo Noir, som de seneste år har leveret millionoverskud.

Læs også
Top job