Erhverv

Færgegæster fragtes nu tværs over Øresund alene på strøm

Elfærgerne har nu indtaget Øresund. Danmarks to første elfærger tænder nu for stikkontakten, når turen mellem Helsingør og Helsingborg skal tilbagelægges.

Artiklens øverste billede
De to elfærger på ruten mellem Helsingør og Helsingborg er fuldstændig afhængige af en fuldautomatisk robotarm, der sørger for, at færgernes batterier bliver ladet op på bare 6-9 minutter. Foto: ForSea.

100 tons batterier og to spande sort maling er medvirkende til, at Danmarks første elfærger nu har indtaget Øresund.

Dansk Energi var med, da ForSea, det tidligere HH Ferries, indviede selskabets to elfærger, Tycho Brahe og Aurora, på ruten mellem Helsingborg og Helsingør.

»Vi vil være klimaneutrale,« fastslog Britta Dalunde, bestyrelsesmedlem i ForSea, overfor Dansk Energi ved indvielsen.

Det skete med en tilføjelse om, at næste skridt meget vel kan blive en grøn kø for rutens bilrejsende, så elbiler kommer først af sted.

Ud over de to elfærger benytter rederiet sig af yderligere tre traditionelle færger på Øresundsruten, men der er endnu ikke taget beslutning, om disse også skal skiftes ud med eller ombygges til elfærger, som det er sket med Tycho Brahe og Aurora.

Det kan måske hænge sammen med, at ibrugtagningen af elfærgerne langt fra er gået så smertefrit, som oprindelig forventet.

Det er især det fuldautomatiske og robotstyrede opladningssystem, der har drillet, fordi laserstyringen af robotarmen havde problemer med at finde ladestikket på skibenes sider på grund af genskin fra færgernes hvide maling.

I går foran og viser vej for andre.

Sophie Løhde (V), innovationsminister

Problemet endte dog med at blive løst ganske lavpraktisk med en gang sort maling. Nu er ladestikket omkranset af en sort firkant, og så virker ladesystemet stort set perfekt.

At der er brug for punktlighed over hele linjen, understreges af, at færgerne har mindre end 10 minutter i havn til at lade batterierne op, inden turen igen går tværs over Øresund.

Men efter at problemet med robotstyringen blev løst med sort maling, lyder meldingen nu, at de to elfærger sejler på strøm 90 pct. af tiden.

Innovationsminister Sophie Løhde (V) roste ved indvielsen af elfærgerne rederiet for at turde gå foran.

»I går foran og viser vej for andre. For når I kan, så kan andre også. I Danmark alene har vi knap 60 færgeruter. Jeg håber, at flere følger jer,« fastslog Sophie Løhde ifølge Danske Energi.

Eldriften af Tycho Brahe og Aurora er kommet i stand ved at installere fire containere med i alt 50 tons batterier på hver af færgerne.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.