Erhverv

Luksusmærke beskyldes for "spisepinde-racisme" i Kina

Dolce & Gabbana har lavet nogle "morsomme" reklamer, der viser, hvordan man kan spise med pinde. Kineserne synes ikke, det er sjovt.

Dolce & Gabbana er havnet i en social shitstorm i Kina efter tre reklamefilm, der beskyldes for racisme. Her ved åbningen af Dolce & Gabbana-butikken i Hongkong i januar i år. Foto: Imaginechina via AP Images

Det er let at komme galt af sted, hvis man ikke tænker sig om. Især hvis man stadig tror, at verden er den samme som i går.

Det har luksusmærket Dolce & Gabbana måtte sande i Kina efter en række reklamefilm.

Modefirmaet er blevet beskyldt for racisme og ”orientalisme” - det sidste er at fremstille folk fra Asien på en stereotyp måde, skriver CNBC.

De tre filmreklamer fra D&G viser en smuk kinesisk kvinde, der sidder og fniser ved et bord med henholdsvis en stor portion spaghetti bolognese, en stor portion pizza og canneloni.

Overordnet hedder de tre reklamefilm ”At spise med pinde”.

Den kinesiske kvinde i reklamen skal forsøge at spise de tre italienske retter, mens en mandlig stemme forklarer hende, hvordan man håndterer retterne med brug af de typiske asiatiske spisepinde.

Men flere kinesere har reageret meget stærkt mod reklamefilmene, som de mener er »en stødende og stereotyp måde at portrættere alle kinesere på.«

Filmene er blevet lagt ud på både Twitter og Instagram forud for D&G's store modeshow i Shanghai onsdag.

Men efter den store omtale på de sociale medier, har D&B angiveligt valgt at aflyse det store modeshow, skriver branchemediet Business of Fashion. Blandt andet fordi flere af de inviterede lokale celebrities har afslået at deltage og trukket deres tilsagn.

»Det er så dumt og kulturelt ufølsomt. Se at få fjernet denne video, D&G« og »Det er racistisk, fjern den,« lyder nogle af kommentarerne.

Den kinesiske hjemmeside Jing Daily har skrevet, at filmene er blevet fjernet fra det sociale netværk Weibo (Kinas svar på Facebook, red.), men det kan CNBC ikke få bekræftet.

Ifølge Jing Daily er ordene ”Boykot Dolce” blevet nævnt flere end 18.000 gange på Weibo.

D&G har tidligere skabt kontroverser med sin offentlige fremtræden.

Blandt andet i London efter de to designere Domenico Dolce og Stefano Gabbana i 2015 sagde, at ”vi er imod homoægteskaber. Den eneste rigtige form for familie er den traditionelle”. Det udløste protester foran kædens flagskibsbutik.

D&G har 25 butikker i Kina, og kineserne står for næsten en tredjedel af det globale luksusmarked, viser er rapport fra McKinsey.

BRANCHENYT
Læs også