Erhverv

Afgående Facebook-chef tager ansvaret for smædekampagne

Facebook får kritik for at hyre pr-bureau til at skrive negativt om modstandere. Afgående chef tager ansvaret.

Artiklens øverste billede
Kommunikationschef Elliot Schrage tager ansvaret for den kontroversielle hyring af pr-firmaet Definers Public Affairs. Foto: FrankHoermann/AP

Facebook er endnu engang kommet i modvind. Denne gang for at hyre et pr-bureau til at føre en smædekampagne mod kritikere af det sociale medie.

Og denne gang tager virksomhedens afgående kommunikationschef skraldet.

Det skriver nyhedsbureauet Reuters.

Kommunikationschef Elliot Schrage tager i en skriftelig meddelelse ansvaret for den kontroversielle hyring af pr-firmaet Definers Public Affairs.

Facebook har opsagt samarbejdet med firmaet, efter afsløringer i avisen New York Times tidligere i november.

Her kunne man læse, at pr-firmaet har spredt miskrediterende informationer om Facebooks kritikere og konkurrenter. Blandt andet Google og Apple.

Meldingen fra den afgående kommunikationschef kommer, netop som Facebook har annonceret en undersøgelse af brugen af pr-firmaet. Det skriver nyhedsbureauet AFP.

Ifølge Schrage blev Definers Public Affairs hyret i 2017 i et forsøg på at modarbejde et stigende pres fra konkurrenter og medier, som ønskede statsregulering af Facebook.

Men pr-firmaets rolle voksede siden, oplyser han. Blandt andet til også at undersøge Facebooks konkurrenter og kritikere.

- Ansvaret for disse beslutninger ligger hos kommunikationsafdelingens ledelse. Det er mig, lyder det fra Schrage i en meddelelse.

Kritikere mener, at det er belejligt, at Schrage tager skraldet. Han annoncerede nemlig i juni, at han snart vil træde tilbage efter omkring et årti i virksomheden.

Facebooks direktør, Mark Zuckerberg, og topchef Sheryl Sandberg har hidtil fastholdt, at de blev overraskede over afsløringerne i New York Times.

Sandberg skriver dog i forbindelse med Schrages udtalelse:

- Jeg vil gøre det klart, at jeg har ansvar for kommunikationsafdelingen, og jeg tager ansvaret for deres arbejde og de pr-bureauer, vi arbejder med.

Hun har tidligere sagt, at hun ikke havde nogen erindring om samarbejdet med Definers Public Affairs.

/ritzau/

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.