Erhverv

Kriseramt Mærsk-selskab vil grave guld på havets bund

Det pressede Maersk Supply Service, der lige har fået skåret 40 pct. af sin værdi, satser på at vende modgangen ved at sejle ind i fremspirende forretningsområder på havet.

Skibet Mærsk Leader er en del af flåden i Maersk Supply Service, der nu  vil bistå selskaber med alt fra at grave efter nikkel og kobber på havbunden til at rense havene for plastik. Foto: Mærsk Foto: Mærsk PR-foto

Salgsklare Maersk Supply Service forsøger at rette op på finanserne ved at ændre kurs.

Det økonomisk udfordrede selskab, som Mærsk-koncernen endnu ikke har formået at skille sig af med, vil hjælpe selskaber med alt fra at samle nikkel og kobber på havbunden til at rense havene for plastik. Det sker, efter at den underdrejede olie- og gassektor har punkteret bundlinjen i Maersk Supply Service.

»Vi tror på, at der er finansielt potentiale udenfor traditionel olie og gas,« skriver Jonas Munch Agerskov, strategidirektør i Maersk Supply Service, i en e-mail til Finans.

A.P. Møller -Maersk A/S nedskrev i 2017 værdien af Maersk Supply Service med 1,2 mia. dollars. Senest fik værdien af divisionen i årets tredje kvartal savet 40 pct. af værdien, så den nu ligger på 600 mio. dollars. Her beskriver koncernen også, hvordan raterne i industrien er under betydeligt pres.

»Denne tilgang gør det muligt at adskille os fra det marked, hvor kun pris betyder noget,« fortsætter Jonas Munch Agerskov om satsningen på områder uden for olie og gas.

Også havvindmøller, andre former for vedvarende energi, nedtagning af borefelter og forskning og overvågning af havet er på listen over nye forretningsområder, der skal være med til at gøre Maersk Supply Service profitabel igen.

Dermed stikker Maersk Supply Service snablen ned i den voksende pøl af forretningsmuligheder i det, der populært bliver kaldt ocean economy.

»Jeg er helt overbevist om, at den teknologiske udvikling og jagten efter ressourcer og mineraler og fødevarer vil drive mennesket længere ud på oceanerne,« siger Andreas Nordseth, adm. direktør i Søfartsstyrelsen.

Og netop den udvikling bør danske shippingselskaber og underleverandører holde skarpt øje med, mener han.

»Det åbner et kæmpe potentiale. Både i forhold til en meget mere bæredygtig ressourceudnyttelse, men set med rene skibsfartsmæssige erhvervsbriller er det der, hvor Danmark i kraft af vores knowhow skal i spil,« siger Andreas Nordseth.

BRANCHENYT
Læs også