Erhverv

Brandvarm sommer giver Thomas Cook elendige resultater

For anden gang på to måneder må rejsegiganten Thomas Cook nedjustere sine forventninger til året.

Artiklens øverste billede
For anden gang på to måneder må Thomas Cook nedjustere sine forventninger til regnskabsåret. Foto: Arne Dedert/AP

Den varme sommer og briternes kommende udtræden af EU har kostet Thomas Cook -en af verdens største rejseselskaber - millioner og atter millioner.

For anden gang på to måneder må selskabet nedjustere sine forventninger til regnskabsåret, der sluttede med september. Det oplyser Thomas Cook til den britiske børs.

- 2018 var et skuffende år for Thomas Cook. Efter en god start på året oplevede vi en større end ventet nedgang efter en lang periode med varmt vejr i vores afgørende rejseperiode, skriver Thomas Cook i meddelelsen.

Det varme vejr fik ikke bare solglade kunder til at blive hjemme, det gav også slagtilbud i hele branchen.

Selskabet ejer og driver en lang række rejsebureauer verden over. I Danmark ejer Thomas Cook rejsebureauer som Spies, Tjæreborg og Ving. Selskabet ejer også hotelkæderne Sunwing og Sunprime, et flyselskab og bookingportalen Htels4u.

Samlet opererer Thomas Cook i 17 lande og har over 22.000 ansatte.

Thomas Cook forventer nu et driftsresultat, ebit, for regnskabsåret 2018 på 250 millioner pund - 2,1 milliarder kroner.

Det vil være et fald på 58 millioner pund sammenlignet med samme periode sidste år og 30 millioner pund mindre, end hvad selskabet stillede sine aktionærer i udsigt så sent som september.

Nedjusteringen har udløst et fald i Thomas Cooks aktiekurs på ikke mindre end 24 procent tirsdag, og nyheden trækker rivalen TUI med ned. Her er faldet dog på moderate 3,5 procent.

Specielt rejser kostede dyrt for Thomas Cook.

- Storbritannien var i særlig grad hårdt ramt med meget store mængder rabatter og reklamer oven i et allerede konkurrencepræget marked for rejser til Spanien, skriver Thomas Cook.

Samlet venter Thomas Cook en omsætning på 9,6 milliarder pund - en lille stigning.

- Når vi kigger fremad, må vi lære af 2018 og gå ind i det nye år med fokus på, hvor vi kan gøre en forskel for kunderne i vores ferietilbud, skriver Thomas Cook.

/ritzau/

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.