Erhverv
0

Brandvarm sommer giver Thomas Cook elendige resultater

For anden gang på to måneder må rejsegiganten Thomas Cook nedjustere sine forventninger til året.

For anden gang på to måneder må Thomas Cook nedjustere sine forventninger til regnskabsåret. Foto: Arne Dedert/AP

Den varme sommer og briternes kommende udtræden af EU har kostet Thomas Cook -en af verdens største rejseselskaber - millioner og atter millioner.

For anden gang på to måneder må selskabet nedjustere sine forventninger til regnskabsåret, der sluttede med september. Det oplyser Thomas Cook til den britiske børs.

- 2018 var et skuffende år for Thomas Cook. Efter en god start på året oplevede vi en større end ventet nedgang efter en lang periode med varmt vejr i vores afgørende rejseperiode, skriver Thomas Cook i meddelelsen.

Det varme vejr fik ikke bare solglade kunder til at blive hjemme, det gav også slagtilbud i hele branchen.

Selskabet ejer og driver en lang række rejsebureauer verden over. I Danmark ejer Thomas Cook rejsebureauer som Spies, Tjæreborg og Ving. Selskabet ejer også hotelkæderne Sunwing og Sunprime, et flyselskab og bookingportalen Htels4u.

Samlet opererer Thomas Cook i 17 lande og har over 22.000 ansatte.

Thomas Cook forventer nu et driftsresultat, ebit, for regnskabsåret 2018 på 250 millioner pund - 2,1 milliarder kroner.

Det vil være et fald på 58 millioner pund sammenlignet med samme periode sidste år og 30 millioner pund mindre, end hvad selskabet stillede sine aktionærer i udsigt så sent som september.

Nedjusteringen har udløst et fald i Thomas Cooks aktiekurs på ikke mindre end 24 procent tirsdag, og nyheden trækker rivalen TUI med ned. Her er faldet dog på moderate 3,5 procent.

Specielt rejser kostede dyrt for Thomas Cook.

- Storbritannien var i særlig grad hårdt ramt med meget store mængder rabatter og reklamer oven i et allerede konkurrencepræget marked for rejser til Spanien, skriver Thomas Cook.

Samlet venter Thomas Cook en omsætning på 9,6 milliarder pund - en lille stigning.

- Når vi kigger fremad, må vi lære af 2018 og gå ind i det nye år med fokus på, hvor vi kan gøre en forskel for kunderne i vores ferietilbud, skriver Thomas Cook.

Få de seneste erhvervsnyheder med vores nyhedsapp
BRANCHENYT
Læs også