H&M afliver kendt tøjmærke
Det er slut med at købe jeans fra Cheap Monday, der ellers har haft en fast plads i tøjsamlingen hos mange teenagere.
Den svenske tøjkoncern Hennes & Mauritz (H&M) afliver med øjeblikkelig virkning tøjmærket Cheap Monday. Salget har gennem lang tid ikke været godt nok, og det tager H&M nu konsekvensen af.
I en meddelelse skriver H&M, at beslutningen er et resultat af, at man vil prioritere sin kerneforretning.
»Vi skal konstant udvikle vores forretning, og hvad vi vælger at investere i. Vi ser meget gode muligheder og stort potentiale for alle de andre mærker inden for New Business, som alle udvikler sig positivt både digitalt og gennem fysiske butikker,« siger Anna Attemark, chef for New Business hos H&M-koncernen.
Cheap Monday er især kendt blandt det yngre publikum for sine stramme jeans. H&M overtog mærket i 2008, da man for 564 mio. svenske kroner købte 60 pct. af aktierne i Fabric Day, der ejer de svenske tøjkæder Weekday og Monki.
»Det er et usædvanligt kreativt selskab, vi køber,« sagde den daværende adm. direktør Rolf Eriksen om opkøbet.
Men måske blev det lige kreativt nok, for et årti efter har koncernen altså valgt at nedlægge Cheap Monday. Det sker inden nytår, oplyser H&M.
Udover at Cheap Monday kan købes hos netbutikker som Zalando og Boozt, har danske butikker som Weekday også haft jeansmærket som en fast del af sortimentet. Men det er altså slut nu.
De seneste par år har H&M udviklet en række nye koncepter, herunder Cos, Monki, Weekday og Arket, der alle er spredt ud i de danske butikscentre og gågader.
Investorerne reagerer ikke voldsomt på beslutningen om at lukke Cheap Monday. H&M-aktien er tirsdag ved middagstid oppe med cirka 0,8 pct.