Erhverv

H&M afliver kendt tøjmærke

Det er slut med at købe jeans fra Cheap Monday, der ellers har haft en fast plads i tøjsamlingen hos mange teenagere.

Artiklens øverste billede
Fokus skal være på kerneforretningen, og derfor vælger tøjgiganten H&M at aflive jeansmærket Cheap Monday. Det skriver koncernen i en pressemeddelelse tirsdag. Foto: Gregers Tycho

Den svenske tøjkoncern Hennes & Mauritz (H&M) afliver med øjeblikkelig virkning tøjmærket Cheap Monday. Salget har gennem lang tid ikke været godt nok, og det tager H&M nu konsekvensen af.

I en meddelelse skriver H&M, at beslutningen er et resultat af, at man vil prioritere sin kerneforretning.

»Vi skal konstant udvikle vores forretning, og hvad vi vælger at investere i. Vi ser meget gode muligheder og stort potentiale for alle de andre mærker inden for New Business, som alle udvikler sig positivt både digitalt og gennem fysiske butikker,« siger Anna Attemark, chef for New Business hos H&M-koncernen.

To par Cheap Monday-bukser. Foto: AP photo/Pressens Bild/Jonas Ekstromer.

Cheap Monday er især kendt blandt det yngre publikum for sine stramme jeans. H&M overtog mærket i 2008, da man for 564 mio. svenske kroner købte 60 pct. af aktierne i Fabric Day, der ejer de svenske tøjkæder Weekday og Monki.

»Det er et usædvanligt kreativt selskab, vi køber,« sagde den daværende adm. direktør Rolf Eriksen om opkøbet.

Men måske blev det lige kreativt nok, for et årti efter har koncernen altså valgt at nedlægge Cheap Monday. Det sker inden nytår, oplyser H&M.

Udover at Cheap Monday kan købes hos netbutikker som Zalando og Boozt, har danske butikker som Weekday også haft jeansmærket som en fast del af sortimentet. Men det er altså slut nu.

De seneste par år har H&M udviklet en række nye koncepter, herunder Cos, Monki, Weekday og Arket, der alle er spredt ud i de danske butikscentre og gågader.

Investorerne reagerer ikke voldsomt på beslutningen om at lukke Cheap Monday. H&M-aktien er tirsdag ved middagstid oppe med cirka 0,8 pct.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.