Serier

ATP og Danica henter ny topchef, som skal skabe oplevelser

Jesper Faurholdt, der tidligere bl.a. har været Kvickly-chef, skal stå i spidsen for et selskab, som driver 17 danske shoppingcentre rundt om i landet.

Fremtidens detailhandel
Danske Shoppingcentre, som her i Herning-Centret, satser endnu mere på spisesteder og oplevelser som del af indkøbstilbuddet. Arkivfoto: Joachim Ladefoged.

Mens dele af detailhandlen melder om pres på salget, skruer ATP og Danica op for satsningen på danske shoppingscentre. Deres nye, fælles selskab, som rummer 17 danske butikscentre, ansætter ny ledelse som skal trække endnu flere danskere til.

Selskabet Danske Shoppingcentre blev etableret ved indgangen til 2018, efter at ATP overtog halvdelen af Danica Pensions daværende portefølje af butikscentre for ca. 7 mia. kr. Siden har selskabet også overtaget Herningcentret og opnået fuldt ejerskab af Randers Storcenter.

Selskabet
  • Danske Shoppingcentre ejer 17 af Danmarks indkøbscentre med årligt 70 mio. kunder,
  • De 17 shoppingcentre strækker sig over 400.000 kvm og indeholder samlet mere end 1.100 butikslejemål.
  • Danske Shoppingcentre blev stiftet i januar 2018. Ejerskabet deles ligeligt mellem ATP Ejendomme og Danica Pension.
  • Blandt centrene er bl.a. Kolding Storcenter, Randers Storcenter, Herningcentret, City Vest, Amager Centret, City2, Frederiksberg Centret og Lyngby Storcenter.

Danske Shoppingcentre rummer i dag 17 centre, som årligt har besøg af 70 mio. kunder og omsætter for op mod 10 mia. kr.

Selskabet har onsdag præsenteret ny adm. direktør - 49-årige Jesper Faurholdt, der siden 2015 har været chef for den franske byggevarekoncern her i landet Saint Gobain Distribution Denmark. Jesper Faurholdt har tidligere i karrieren gennem en længere årrække været ansat i Coop Danmark som bl.a. chef for Kvickly-kæden. Han fratrådte dog i 2014 efter en uenighed med topchef Peter Høgsted om strategien i dagligvarekoncernen.

I Danske Shoppingcentre lægges ikke skjul på, at valget af Jesper Faurholdt hænger sammen med hans erfaringer fra detailhandlen. Opgaven er at udvikle nye koncepter og strategier for butikscentrene.

Netop oplevelser er i dag afgørende for at kunne trække både kunder og de rette butikker til centrene.

»Jesper Faurholdt har kommerciel gennemslagskraft og stor erfaring i at arbejde strategisk med at levere gode oplevelser til kunder. Den gode shoppingoplevelse er altafgørende for, at butikker og kunder vil være i vores centre,« udtaler André Scharf, bestyrelsesformand i Danske Shoppingcentre, i en meddelelse om ansættelsen.

Jesper Faurholdt tiltræder i februar i selskabet. Han mener, at det i detailhandlen og de danske butikscentre er afgørende at kunne binde de fysiske og digitale indkøb bedre sammen. Han udtaler om opgaven, at shoppingcentre i dag er er blevet oplevelsescentre, hvor kunder samles både for at handle, spise og være sammen. Han ser frem til at stå i »spidsen for investeringer, som udbygger positionen«.

Med i ledelsen af Danske Shoppingcentre får han Mikael Nielsen, der bliver økonomidirektør. Han kommer fra et job som direktør i ATP Ejendomme.

10 idéer, der kan ændre Danmark
Ny serie fra FINANS: Følg 10 visionære og innovative iværksættere og deres idéer, der har potentialet til at redefinere dansk erhvervsliv.
Læs serien her
BRANCHENYT
Læs også