"Møbelnørdens" designsucces er nu en milliardforretning
Designfirmaet Hay har rundet et skarpt hjørne på både sin omsætning og indtjening. Det sker i samme år, som amerikanere købte sig ind i Hay.
Den danske designsucces Hay fortsætter med at brage af sted. Overskuddet i virksomheden voksede i det seneste regnskabsår med hele 45 pct. Fra 71,5 til 103,4 mio. kr.
Det er første gang, at Hay har over 100 mio. kr. i indtjening, og samtidig nåede den årlige omsætning også milliarden for første gang.
»Ledelsen er tilfredse med dette resultat, som følger forventningerne fra sidste år,« står der i det nye regnskab fra Nine United Denmark A/S, selskabet bag Hay.
Hvis det står til Hay, skal væksten tilsyneladende ikke stoppe i indeværende regnskabsår. Her forventer designvirksomheden, at omsætningen vil vokse mellem 1 og 10 pct., mens overskudsgraden skal øges med mellem 8 og 11 pct.
Hay blev stiftet i 2002 af Bestseller-milliardæren Troels Holch Povlsen og ægteparret Mette og Rolf Hay. Sidstnævnte har slået sig selv op på at være lidt af en møbelnørd og har før Hay-eventyret været ansat i møbelvirksomheder som Paustian og Gubi.
Rolf Hay har i flere omgange været Hays øverste chef, men fungerer nu som kreativ direktør.
I juni kunne Troels Holch Povlsen og Hay-ægteparret offentliggøre, at de havde solgt en tredjedel af virksomheden til amerikanske Herman Miller Inc.
Den amerikanske koncern er kendt for at stå bag designklassiker-stolen Eames og gav lidt over 400 mio. kr. for sin aktiepost i Hay.
»Hay er et af de bedst artikulerede brands i møbel-sfæren og en afgørende grundsten i vores målsætning om skalere vores forbrugerforretning. Hay-sortimentet vil markant udvide vores tilbud til den yngre og mere urbane demografi, vi går efter i vores udvidelse,« lød det i meddelelsen fra Herman Miller-topchef Brian Walker i forbindelse med købet.