Erhverv

Salget skuffer hos nordsjællandsk vinkonge

Philipson Wine kommer ud af det skæve regnskabsår 2017/18 med et mindre overskud, som vinforhandleren selv kalder »utilfredsstillende«.

Artiklens øverste billede
Christian Philipson, indehaver af Philipson Wine.

En af landets største vinforhandlere Philipson Wine kommer ud af regnskabsåret med et resultat, som selskabet selv betegner som »utilfredsstillende«.

Bag selskabet står vinimportøren Christian Philipson, der fra basen i Nordsjælland grundlagde Philipson Wine for små 30 år siden. Siden har koncernen vokset sig til en af landet største onlinevinforhandlere.

Philipsen Wine lander i det skæve regnskabsår 2017/18 et resultat efter skat på 13 mio. kr. og en bruttofortjeneste på 43,7 mio. kr., hvilket er lavere end sidste år. Det viser det netop offentliggjorte regnskab for året 2017/18.

Sidste regnskabsår endte bundlinjen på 20,6 mio. kr. efter en bruttofortjeneste på 49,8 mio. kr. Selskabet oplyser ikke sin omsætning.

Hos Philipson Wine er man da heller ikke tilfreds med årets regnskab.

»Vi anser resultatet for utilfredsstillende, da salget ikke har levet op til budget/forventningen,« skriver Philipson Wine i en pressemeddelelse.

Philipson Wine-koncernen består i dag af to selskaber, nemlig Philipson Wine og Philipson Wine Trading. Selskabet har gennem de seneste år været igennem en række ændringer i både selskabskonstruktionen og på ledelsesgangen.

For tre år siden overgav Christian Philipson ledelsesposten til Peter Wedelheim, mens han selv fortsatte som bestyrelsesformand. Den konstruktion varede dog kun to år, indtil Christian Philipson igen overtog direktørstolen i september sidste år.

Samtidig har koncernen været igang med en større ombygning af selskabets onlinesalg, hvilket Christian Philipson allerede sidste år fortalte om til mediet Fødevarewatch.

»Philipson Wine er (...) samtidig inde i en meget stor investering til en bedre portering af vores onlinesalg. Det kan aldrig blive for godt. Det er en stor, positiv udfordring at skulle omskole til en ny webside, og det er en dyr opgave, for der bliver ikke gået på kompromis et eneste sted. Det er rygraden i virksomheden,« lød det fra vinforhandleren.

Sammen med ændringerne på ledelsesgangen har hjemmesideombygningen tilsyneladende været med til at spise en god del af overskuddet.

»Året har fortsat været præget af meget store websiteændringer, organisatoriske tilpasninger og omstilling til nye strategiske funktioner mellem Philipson Wine og Philipson Wine Trading. Vi har endvidere valgt at foretage en ekstraordinær nedskrivning på kapitalandele i associerede virksomheder,« skriver Philipson Wine i meddelelsen.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.