Erhverv

Populært butikskoncept rykker ind i danske storcentre

Mens de fleste butikscentre bruger pop up-butikker til at udfylde tomme lejemål, har andre nu taget skridtet videre.

Artiklens øverste billede
Ifølge detailekspert Dorte Wimmer vil man i fremtiden se, at flere butikscentre reserverer områder til pop up-butikker. I danske butikscentre er pop up-butikker rykket ind, men ligefrem at dedikere områder - den er stadig ny.

Har du midt i julehandlen spottet en pop up-butik i dit storcenter? Chancen er stor.

Indtil flere danske butikscentre lader pop up-butikker rykke ind i tomme lejemål, og hos Fisketorvet i København har man endda valgt at afsætte et område til konceptet. Ifølge en ekspert er det netop i butikscentre, at pop up-butikker har deres fremtid.

»Vi ser flere og flere centre og lufthavne, der dedikerer pladser til pop up-butikker. Både for at give noget variation i butiksudbuddet og for at give kunderne de mere skæve og sjove oplevelser,« siger Dorte Wimmer, der er ekspert i detailhandel og forbrugeradfærd hos Retail Institute Scandinavia.

En pop up-butik er en forretning, der åbner og lukker efter en kort periode. Ofte bliver de brugt til at udfylde tomme butikslokaler, mens det for mange virksomheder kan være en metode til at teste en ny lokation eller et koncept.

Det bedste eksempel på, hvordan fremtiden ser ud for pop up-konceptet, finder man ifølge Dorte Wimmer i storcentret Bikini Berlin i Tyskland. Her er hele midterdelen af centret reserveret til 15-20 pop up-butikker.

I Danmark er man ikke gået lige så vidt, men tendensen har alligevel fået fat hos Fisketorvet. Her er flere hundrede kvadratmeter dedikeret til pop up-butikker, og lige nu har man tre styks samt en håndfuld planlagt.

»Tidligere brugte vi ledige butikslokaler, men nu har vi afsat områder i centeret, som vi benytter til pop up-butikker. Vi oplever, at det skaber dynamik og en ekstra oplevelse for vores kunder, fordi der hele tiden er noget nyt at komme efter,« siger centerchef hos Fisketorvet Casper D. Von Der Ahé.

Hos Fisketorvet finder man blandt andet kasketbutikken Capstore, der udelukkende var webbutik, indtil den testede sig af som pop up-butik i centret. Nu har den en permanent, fysisk butik hos Fisketorvet samt i to andre centre. Et andet eksempel er millionforretningen Lakrids by Johan Bülow, der begyndte med to pop up-butikker i Københavns Lufthavn, og som nu ligger der permanent.

I andre danske storcentre, f.eks. Bruuns Galleri i Aarhus og Rødovre Centrum, har man ikke reserveret et specifikt område til pop up-butikker. Men man bruger bevidst pop up-butikker til at udfylde ledige lejemål. Her har man lige nu henholdsvis tre og fire pop up-butikker.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.