Erhverv
BREAKING

Burger King driller McDonalds med burger til syv øre

Burger King "troller" McDonalds i USA med tilbud om en Whopper til kun 1 cent - men man skal stå tæt på en McD.

Burger King vil have potentielle kunder til at downloade deres app og tilbyder en Whopper til blot 1 cent - hvis man altså er i nærheden af en McDonalds. Foto: Morten Bjørn Jensen  Foto: Morten Bjørn Jensen

Burger King er presset på markedet for fastfood. Især af McDonalds.

Men nu forsøger Burger King i USA at slå tilbage ved at drille McDonalds. Endda ved at sende potentielle nye Burger King-kunder helt tæt på en McDonalds, skiver CNN.

Det sker ved at tilbyde kunderne en Burger King Whopper til blot 1 cent (ca. 7 øre), hvis de downloader Burger Kings app.

Finten fungerer på denne måde:

Hvis man opholder sig under 182 meter (600 feet) fra en McDonalds, så kan man via Burger Kings app låse op for en mulighed for at købe en Whopper hos Burger King for blot 1 cent.

App’en giver samtidig en rutevejledning til den nærmeste Burger King, hvor man kan hente sin burger.

Muligheden for at købe en Whopper til 1 cent blev givet fri torsdag og kører indtil den 12. december. Man kan kun modtage tilbuddet én gang.

Burger King er ikke den første fastfood-kæde, der på den måde forsøger at lokke forbrugerne til at downloade en app. Wendy’s gør det ofte og for nylig tilbød McDonalds billige pomfritter via sin app.

Fastfood-kæderne bruger denne form for markedsføring af to grunde. For at få flere kunder i butikken, men også for at kunne følge deres kunders vaner gennem den app, som kunderne henter ind på mobilen.

Fastfood-kunder i USA er ikke specielt loyale over for et bestemt varemærke.

Især for Burger King er det vigtigt at få fat i nye kunder.

Burger Kings salg faldt med med 0,7 pct. i tredje kvartal i forhold til året før, mens McDonald’s tal for samme periode viste en stigning i salget på 2,4 pct.

Indtil videre har 50.000 gjort brug af tilbuddet fra Burger King. Det er 20 gange flere end ved tidligere tilbud, fortæller Burger Kings Global Chief Marketing Officer Fernando Machado til CNN Business.

BRANCHENYT
Læs også