Erhverv

Stor bøfkæde på vej mod første underskud nogensinde - prøver nyt koncept

En varm sommer og kunder med mindre appetit på oksekød rammer indtjeningen hos A Hereford Beefstouw. Snart vil kæden forsøge sig med et nyt koncept.

Artiklens øverste billede
Restaurantkæden A Hereford Beefstouw startede i 1971 i Lund ved Herning med det første steakhouse i Danmark. Foto: Rune Aarestrup Pedersen

Det er blevet mindre populært at spise oksekød, og det vil kunne aflæses i det kommende regnskab for familiefirmaet bag restaurantkæden A Hereford Beefstouw.

Aage Damgaard ApS, som dækker over ti restauranter i Danmark, fire i udlandet og flere andre aktiviteter, vil formentlig for første gang give underskud på bundlinjen i 2018. Det spår direktør Lars Damgaard, der er søn af stifteren og har været direktør siden 1988.

»Det ene med det andet vil betyde, at vi sandsynligvis kommer med røde tal,« siger Lars Damgaard.

Det ene og det andet dækker især over tre faktorer, der påvirker virksomhedens resultater – de to på den korte bane og den tredje gradvist over den lange bane.

Først og fremmest har det nemlig ikke været et godt år for A Hereford Beefstouw-kæden rent vejrmæssigt. Den varme og tørre sommer gav mange tomme sæder i restauranterne.

»Det har været en usædvanligt behagelig sommer for nogle. Men for os, der ikke rigtig har restauranter ved vandet eller udeservering, har den været ualmindeligt hård at komme igennem, og det har betydeligt alvorlig omsætningsnedgang over stort set hele linjen,« siger Lars Damgaard.

2018 har også været hedt på finansmarkederne, men på en anden måde. Uro omkring handelskrige, stigende renter, bremsende vækst og et kaotisk brexit-forløb har nemlig kostet på værdien for de fleste investeringspapirer. Og dem har Aage Damgaard ApS en pæn del af egenkapitalen placeret i, hvilket også giver et minus på de finansielle poster.

Men set over en længere tidshorisont er det en anden strømning, der lægger pres på bøfkæden: Forbrugerne ser mere og mere kritisk på det at spise oksekød.

Han har dog ikke tænkt sig at skære kødet væk fra menukortet – Beef er trods alt også en del af restaurantkædens navn. Men der er dog planer om at forsøge sig med en ny tilgang.

»Vi har noget i støbeskeen, hvor vi vil tage en af vores restauranter og bruge den som springbræt for lanceringen af et nyt koncept,« siger Lars Damgaard.

Direktøren er dog ikke klar til at røbe, om der skal mere grønt, fisk, kylling eller andet på menuen.

»Jeg vil nøjes med at sige, at når man har solgt oksekød i snart 50 år, så er det en vanskelig størrelse at begynde at sælge noget andet. Vi vil stadigvæk være tro over for oksekød, men det bliver nok pakket ind på en anden måde,« siger Lars Damgaard.

(Ritzau Finans)

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.