Erhverv

Stor bøfkæde på vej mod første underskud nogensinde - prøver nyt koncept

En varm sommer og kunder med mindre appetit på oksekød rammer indtjeningen hos A Hereford Beefstouw. Snart vil kæden forsøge sig med et nyt koncept.

Restaurantkæden A Hereford Beefstouw startede i 1971 i Lund ved Herning med det første steakhouse i Danmark. Foto: Rune Aarestrup Pedersen

Det er blevet mindre populært at spise oksekød, og det vil kunne aflæses i det kommende regnskab for familiefirmaet bag restaurantkæden A Hereford Beefstouw.

Aage Damgaard ApS, som dækker over ti restauranter i Danmark, fire i udlandet og flere andre aktiviteter, vil formentlig for første gang give underskud på bundlinjen i 2018. Det spår direktør Lars Damgaard, der er søn af stifteren og har været direktør siden 1988.

»Det ene med det andet vil betyde, at vi sandsynligvis kommer med røde tal,« siger Lars Damgaard.

Det ene og det andet dækker især over tre faktorer, der påvirker virksomhedens resultater – de to på den korte bane og den tredje gradvist over den lange bane.

Først og fremmest har det nemlig ikke været et godt år for A Hereford Beefstouw-kæden rent vejrmæssigt. Den varme og tørre sommer gav mange tomme sæder i restauranterne.

»Det har været en usædvanligt behagelig sommer for nogle. Men for os, der ikke rigtig har restauranter ved vandet eller udeservering, har den været ualmindeligt hård at komme igennem, og det har betydeligt alvorlig omsætningsnedgang over stort set hele linjen,« siger Lars Damgaard.

2018 har også været hedt på finansmarkederne, men på en anden måde. Uro omkring handelskrige, stigende renter, bremsende vækst og et kaotisk brexit-forløb har nemlig kostet på værdien for de fleste investeringspapirer. Og dem har Aage Damgaard ApS en pæn del af egenkapitalen placeret i, hvilket også giver et minus på de finansielle poster.

Men set over en længere tidshorisont er det en anden strømning, der lægger pres på bøfkæden: Forbrugerne ser mere og mere kritisk på det at spise oksekød.

Rødt kød – og nu røde tal
  • Restaurantkæden A Hereford Beefstouw startede i 1971 i Lund ved Herning med det første steakhouse i Danmark.
  • Bøfhuset udsprang af behovet for at bespise de internationale kunder, der kom for at se på Aage Damgaards skjortefabrik.
  • Kæden er gennem årene vokset til nu at udgøre ti restauranter i Danmark, én i Grønland, én i Sverige og to i Australien.
  • Derudover driver selskabet Aage Damgaard ApS også tre kombinerede bryggerier og restauranter samt en kvægfarm i Australien.
  • Selskabet havde i 2017 en bruttofortjeneste på 51 mio. kr. men et underskud på knap 1 mio. kr. på driften. Der var dog overskud på bundlinjen takket være gunstig udvikling i investeringerne i værdipapirer.
»Der er helt tydeligt en tendens, især i København og de større byer, til at forbinde at spise oksekød med klimaet og CO2-udledninger. Det er vores opfattelse, at der vil blive solgt mindre oksekød, i den verden, vi lever i, men at der stadig vil være et marked for det – nok med større krav til kvaliteten,« siger Lars Damgaard.

Han har dog ikke tænkt sig at skære kødet væk fra menukortet – Beef er trods alt også en del af restaurantkædens navn. Men der er dog planer om at forsøge sig med en ny tilgang.

»Vi har noget i støbeskeen, hvor vi vil tage en af vores restauranter og bruge den som springbræt for lanceringen af et nyt koncept,« siger Lars Damgaard.

Direktøren er dog ikke klar til at røbe, om der skal mere grønt, fisk, kylling eller andet på menuen.

»Jeg vil nøjes med at sige, at når man har solgt oksekød i snart 50 år, så er det en vanskelig størrelse at begynde at sælge noget andet. Vi vil stadigvæk være tro over for oksekød, men det bliver nok pakket ind på en anden måde,« siger Lars Damgaard.

(Ritzau Finans)

BRANCHENYT
Læs også