Kapitalfond har købt dansk tøjperle, du aldrig har hørt om
Kapitalfonden Silverfleet har købt Praxis, som sælger tøj til lægeklinikker.
Kapitalfonden Silverfleet har købt Praxis, der skovler penge ind på at sælge tøj til læge- og tandlægeklinikker i hele Norden.
Silverfleet, der også ejer kameraproducenten Phase One og tøjfirmaet Masai, ejer i forvejen tyske 7days, der ligesom Praxis fra Herning sælger bl.a. sandaler, bukser og trøjer til klinikpersonale.
»Vi vil i bund og grund lade forretningen være, som den er,« siger Joachim Braun, partner i Silverfleet og ansvarlig for investeringen.
»Det er en rigtig god og profitabel forretning, som vokser, og vi vil lade den fortsætte selvstændigt og så bare hjælpe dem med at vokse lidt hurtigere,« siger han.
Praxis er grundlagt i Herning i 1995 og ejes i dag af ledelsen bestående af Jesper Rasmussen og Søren Wortmann samt Stubkjær-familien, der er god for mere end 3 mia. kr. efter salget af vindmølleproducenten Bonus Energy til Siemens i 2004.
Efter mere end 20 år på bagen er Praxis fortsat en mindre forretning, men det er samtidig en højst profitabel en af slagsen.
Bruttoresultatet voksede med omkring en tredjedel i 2017/2018, hvor stort set hele fremgangen blev vekslet til indtjening.
Ifølge Joachim Braun er Praxis og tyske 7days oplagte partnere, og han fortæller, at det kun har taget et par måneder at forhandle en aftale på plads.
Aftalen indebærer, at Praxis’ ledelse geninvesterer i 7days og derfor fortsat har et økonomisk incitament til at give den en skalle.
Med overtagelsen får 7days, som Silverfleet købte i starten af året, hurtigt et brohoved ind i Skandinavien, da Praxis sælger sin beklædning i både Danmark, Norge, Sverige, Finland og Island.
Det sker online og via kataloger, men altså uden fysiske butikker.
»7days og Praxis passer rigtig godt sammen, og der har været en god kemi over de seneste par måneder, så vi endte med at accelerere processen, lave vores due dilligence og underskrive aftalen meget hurtigt,« siger Joachim Braun.
7days’ plan er at lede efter andre opkøb uden for Norden og øge sin tilstedeværelse i resten af Europa.
»Det er et interessant marked, som vokser, og der er også skalafordele,« siger Silverfleet-partneren.