Erhverv
0

Danica investerer over en halv milliard i klejner, chips og proteinpulver

Danica Pension foretager sin største enkeltstående investering nogensinde og køber sig ind i det norskejede Scandza, der blandt andet ejer Bisca og Karen Volf.

Jesper Langmack, investeringsdirektør i Danica, forventer stabilt afkast af investeringen i Scandza. Foto: Carsten Bundgaard

Norske Scandza, der blandt andet ejer de danske kageklenodier Bisca og Karen Volf, får en indsprøjtning på over en halv mia. kr. af Danica. Det kan bane vejen for, at endnu flere danske virksomheder kommer under norske vinger.

Det er den største enkeltstående investering, Danica nogensinde har foretaget, som pensionsselskabet lægger i bytte for en betydelig andel af Scandza, der ejer 21 forskellige fødevarebrands i Skandinavien.

Danica er passiv investor sammen med en norsk kapitalfond, og derudover er de to stiftere og en gruppe på 100 medarbejdere – herunder også flere danske – medejere.

»Det kan vi rigtig godt lide. En stor gruppe medarbejdere vil gøre alt for, at det går denne virksomhed godt. Det er deres fremtid og deres pensionopsparing, der er på spil. Og går det, som vi forventer, har de også på sigt tjent en rigtig god skilling,« siger Jesper Langmack, investeringsdirektør i Danica.

Scandza
  • Skandinavisk fødevareselskab med en portefølje af 21 forbrugerbrands, der opererer inden for divisionerne mejeri, bageri, kød, snacks og handelsvarer.
  • I Danmark ejer Scandza Bisca, der står bag brandet Karen Volf, der er kendt for æbleskiver, tarteletter, brunkager, kammerjunkere etc., og Bodylab, der producerer proteinpulver.
  • I det hele taget er det en bred portefølje med alt fra yoghurt til chips, småkager og færdigproducerede hotdogs.
  • Norge udgør det største afsætningsmarked sammen med Danmark og Sverige.
  • De største brands inkluderer Synnøve Finden, Leiv Vidar, Sørlands Chips og Bisca.
  • Scandza blev grundlagt af Stig Sunde og Jan Bodd i 2007.
  • Scandza omsatte i 2017 for ca. 3,2 mia. kr. (4,2 mia. norske kr.) og i 2018 for 4,6 mia. kr.
  • Kontrolleres af Karl Kristian Sunde og grundlæggerne.
  • Har mere end 1.000 ansatte på tværs af Skandinavien og i England og Estland.
  • Omkring 100 af de ansatte er også aktionærer.

Scandza blev stiftet i 2007 af Jan Bodd og Stig Sunde. Selskabet, der i år omsætter for 4,6 mia. norske kr., opkøber brands inden for kategorien fast moving consumer goods.

»Det vigtigste for os er vores lokale tilhørsforhold. Vores idé er at eje og udvikle skandinaviske, ikoniske brands, og derfor er vi også rigtig glade for at få en skandinavisk partner med os til at udvikle selskabet,« siger Stig Sunde.

De penge, som Danica kommer med, skal bl.a. bruges til at fortsætte opkøbsstrategien, forklarer Jesper Langmack.

Det gælder også nye opkøb i Danmark, hvor Kelsen og Kim’s er eksempler på stærke brands, som kunne være interessante for Scanza.

»Vi støtter op om strategien. Men det er selskabets ledelse, der finder ud af, hvad der passer ind i porteføljen, så længe det er inde for det strategiske mandat, vi har aftalt,« siger han og forklarer, at Scandza hører under Danicas såkaldte alternative investeringer.

»Det er en defensiv investering i den forstand, at indtjeningen er stabil, og vi forventer et stabilt afkast. Folk spiser chips og småkager, også når der på et tidspunkt kommer en recession,« siger han.

Fødevarepriserne i Norden er fra 2003 til 2017 steget med 2 pct. årligt.

FINANS BRIEFING MORGEN
De vigtigste nyheder fra erhvervslivet, udvalgt af FINANS' redaktører. Direkte i din indbakke.
BRANCHENYT
Læs også