Erhverv
0

Afrikansk oprør: "Hakuna Matata" er ikke Disneys opfindelse

135.000 mennesker har foreløbigt forsamlet sig på internettet i et afrikansk forsøg på at få Walt Disney til at slippe rettighederne til en bestemt frase fra megahittet "Løvernes Konge".

"Løvernes Konge" fik premiere i 1994, vandt flere Oscars og har til dato indspillet for knap 1 mia. dollars. Derfor er historien om den unge hanløve Simba også blevet omsat til de allerstørste musicalscener og har her sat alletiders økonomiske rekord. Foto: AP/Darrin Bush

Hakuna Matata betyder noget i retning af ”ingen problemer”. Så det er svært at overse ironien i, at de to ord nu er på vej til at give Walt Disney Company en masse problemer.

Næsten 150.000 mennesker har således underskrevet en onlineprotest via støttesitet Change.org de seneste dage som følge af, at Disney i midten af 1990’erne registrerede Hakuna Matata som en del af sit varemærke og ikke har sluppet det sidenhen.

Det skete selvfølgelig i forlængelse af megahittet ”Løvernes Konge”, Disneys mest indbringende tegnefilm, hvor de to bevingede ord blev et mantra for den unge hanløve Simba oven på faderens død.

Problemet er bare - mener Shelton Mpala fra Zimbabwe - at Hakuna Matata på ingen måde er Disneys opfindelse, eftersom det er et ordsprog på swahili anvendt i lande som Tanzania, Kenya, Uganda og Rwanda.

»Vi respekterer Disney som en underholdningskoncern, der har skabt mange af vores barndomsminder, men beslutningen om at registrere Hakuna Matata som et varemærke baserer sig kun på grådighed og er en fornærmelse mod både swahilitalende folk og Afrika som helhed,« skriver Shelton Mpala i sit protestoplæg på Change.org.

135.000 bakker foreløbig op om hendes forsøg på at få Disney til at opgive rettigheden til Hakuna Matata.

FINANS BRIEFING MORGEN
De vigtigste nyheder fra erhvervslivet, udvalgt af FINANS' redaktører. Direkte i din indbakke.
BRANCHENYT
Læs også