Erhverv
0

Test af DB Cargo-vogne afslører et »stort antal fejl«

Den slags godsvogn, som var impliceret i togulykken på Storebæltsbroen, dumper i sikkerhedstest.

Umiddelbart efter ulykken arbejdede reddere, politifolk, Banedanmark og havarikommissionen på stedet. Foto: Martin Lehmann

Trafikstyrelsen forbyder nu helt kørsel med den type af godsvogne, som den 2. januar var involveret i dødsulykken på Storebæltsbroen. Det erfarer Jyllands-Posten.

Det drastiske skridt følger, efter at en test af vogntypen mandag viste alvorlige sikkerhedsproblemer.

Der skulle kun få kontroltjek til, før det kunne konstateres, at vognene ofte fejler. Det viser et dokument, som TV2 er i besiddelse af.

Angiveligt var havarikommissionen, Trafikstyrelsen, DSB og politiet på besøg hos DB Cargo - som ejede det implicerede godstog - mandag. Her testede man den slags pind - en ”kongetap” - som skal fastgøre lastbiltrailere til godsvognen.

Det blev gjort ved at montere en trailer korrekt på en dertil egnet godsvogn, tjekke vognen for så at forsøge at løfte den af. Allerede i første forsøg fejlede sikkerhedsmekanismen.

Ifølge TV2 står der i notatet:

»Der blev kun udført én test, da denne viste sig ikke at være låst, da den blev løftet. Der var ingen forklaring på, hvorfor testene blev standset. Min formodning er, at der er tilstrækkeligt bevis for, at fastgørelsen ved skamlen på vognen er meget utilstrækkelig, og ved forholdsvis få kontroltjek er der fundet et forholdsmæssigt for stort antal fejl, der alle har betydet, at traileren ikke var korrekt fastgjort til skamlen.«

Lørdag sendte Trafikstyrelsen en advarsel ud, hvor man bad togoperatører i Danmark være ekstra opmærksomme på denne type af godsvogne. Det skete som reaktion på, at havarikommissionen havde meddelt Trafikstyrelsen, at vognene kunne udgøre et sikkerhedsmæssigt problem, også selvom procedurerne for montering var blevet fulgt.

Den test, der mandag blev gennemført af godsvognen, sår også tvivl om advarslen fra Trafikstyrelsen, da man ikke med det blotte øje kan se, om låsen virker eller ej, skriver TV2.

Bo Haaning, souschef i havarikommissionen, oplyste mandag, at man endnu ikke kan konkludere, om risikoen ved vognene var helt eller delvist medvirkende til ulykken på Storebæltsbroen.

Den svenske togoperatør Hector Rail havde i 2014 en ulykke med et godstog i Hamborg. Her havde en trailer på netop en lommevogn forskubbet sig, hvilket resulterede i, at den ramte en bropille. Ingen mennesker kom til skade, men uheldet blev alligevel betegnet som meget alvorlig.

BRANCHENYT
Læs også