Erhverv
0

Tivoli gentager vintersucces - flere gæster trodser kulden

Over 4 mio. gæster besøger hvert år Tivoli i København. De fleste indtager forlystelserne i sommerperioden, men det vil parken lave om på.

Danmarks mest besøgte turistattraktion holder vinteråbent i et forsøg på at lokke gæster og omsætning i kassen hele året rundt.
Foto: Gregers Tycho.

Det går godt for Danmarks mest besøgte turistattraktion, Tivoli, når det handler om at lokke turister og andre besøgende ud i vinterkulden.

I 2018 valgte forlystelsesparken for første gang at holde vinteråbent i et forsøg på at fange turisterne uden for højsæsonen. Det lykkedes så godt, at man nu har valgt at gøre det endnu en vinter.

»Vi oplevede sidste år, at vintersæsonen gav danskerne og turisterne en god anledning til at besøge København i en mørk og til tider kold periode, hvor der hidtil ikke har været så megen aktivitet,« siger Dorthe Weinkouff Barsøe, der er Tivolis underdirektør i Brand og Kommunikation.

Tivoli
  • Forlystelsesparken holdte for første gang vinteråbent i 2018.
  • I forbindelse med vintersæsonen 2019 kan man opleve indtil flere nye aktiviteter, hvor virtual reality og nordlystema blot er nogle af dem.
  • Tivoli havde i 2017 en omsætning på 1.292,7 mio. kr. inkl. lejere og forpagtere.

  • Resultat før skat var på 100,5 mio. kr.

  • Gæstetallet var på 4.377.000 i 2017, hvor 39 pct. var turister.

Hun tilføjer, at Tivoli gennem de seneste år har oplevet en fremgang i antallet af turister, der besøger parken uden for den traditionelle højsæson. En fremgang, som man netop forsøger at fastholde ved igen at holde vinteråbent.

I 2017 tjente Tivoli 100,5 mio. kr., og knap 4,4 mio. gæster lagde vejen forbi.

Tilbage i oktober 2018 udtalte Tivolis finansdirektør, Andreas Morthorst, i en regnskabsmeddelelse, at man i årets første ni måneder havde haft en højere omsætning og besøgstal sammenlignet med samme periode året forinden.

En af forklaringerne var parkens nye vintersæson, sagde han.

En af dem, der jubler over, at Tivoli gentager succesen, er Wonderful Copenhagen. Her arbejder man på at få turismen i København bredt ud over hele året, så omsætningen og beskæftigelsen bliver mere stabil for sæsonvirksomhederne.

»Den udvikling kræver, at der er et attraktivt udbud af oplevelser i vinterhalvåret, og her spiller Tivolis vintersæson en stor rolle,« siger Mikkel Aarø-Hansen, administrerende direktør i Wonderful Copenhagen.

Siden 2010 har den årlige vækst i antallet af turister i Region Hovedstaden været 8,1 pct. i vintermånederne, hvilket er dobbelt så højt som i sommermånederne.

Få de seneste erhvervsnyheder med vores nyhedsapp
BRANCHENYT
Læs også