Erhverv
0

Harley-Davidson hopper på den grønne bølge og lancerer tre elektriske motorcykler

Der bliver gjort klar til fremtiden hos amerikanske Harley-Davidson, som nu sender en el-motorcykel på markedet, mens to nye, futuristiske modeller står klar i kulissen.

Harley-Davidsons første eldrevne motorcykel nogensinde - Livewire. Den bliver dog ikke billig. Foto: PR

Der bliver ikke noget brøl fra en stor, tocylindret benzinmotor. Ingen store udstødningsrør ned langs begge sider. Og de klassiske sidetasker af sort læder med frynser passer ikke rigtigt ind.

Tre nye motorcykler fra den ikoniske producent Harley-Davidson er næsten så forskellige fra selskabets kendte kromfyldte maskiner, som de kan blive. Men fremtiden banker på, og selv Harley-Davidson har set, at batterier i stedet for benzin måske er vejen frem.

De tre nye modeller – som er Harley-Davidsons første med elmotor – blev lanceret på den store elektronikmesse CES i Las Vegas, med mest fokus på LiveWire, der også i udseende og koncept kommer tættest på en klassisk motorcykel.

LiveWire vil gå fra nul til 100 kilometer i timen på omkring 3,5 sekunder, mens topfarten ikke er meldt ud. Rækkevidden er opgivet til 177 km. Motorcyklen er i butikkerne til august, til en pris i USA på godt 195.000 kr. før danske afgifter.

Derfor er det ifølge bilmagasinet Jalopnik meget mere interessant at se på de to andre modeller, som bliver billigere, men hvor prisen ikke er meldt ud endnu. De har faktisk heller ikke fået modelnavne endnu.

De to motorcykler er ikke sat i produktion, men er et billede på, hvordan Harley-Davidson ser fremtiden. Og her forsøger den 116 år gamle motorcykelproducent at gå efter et yngre publikum, der bor i byen.

Første konceptmodel har et trinbræt på begge sider lavet ud af samme materiale som et skateboard, og forlygten er forsvundet og erstattet af en ring af LED-lys. Batterier og elmotor ligger lavt, hvilket efterlader et stort ’hul’ op til sadlen. Den anden model går mere i retning af en motoriseret mountainbike.

At der nu kommer el-drevne motorcykler fra Harley-Davidson er ikke en strøtanke – eller måske et hurtigt forsøg på at få en ’grøn’ aura omkring det ærkeamerikanske, benzinslugende brand. Harley-Davidson investerede således i foråret 2018 i en af de fremadstormende producenter af el-motorcykler, Alta Motors, der er vokset ud af Silicon Valley. Samtidig har Harley-Davidson forpligtet sig til at bruge mellem 160 og 320 mio. kr. om året de kommende år på at udvikle nye el-motorcykler.

Satsningen på nye typer af motorcykler sker ikke mindst fordi, at salget af de klassiske Harley-Davidson-maskiner går tilbage. Selskabets mest loyale kunder i efterkrigsgenerationen er ved at blive for gamle til den slags motorcykler. Men de vil måske gerne prøve en eldreven model, som er lettere at køre, skriver CNBC.

BRANCHENYT
Læs også