Erhverv

Var tæt på konkurs - nu skifter dansk kaffefirma navn og strategi

Der skal nye bønner i kaffen hos virksomheden Maas, efter at den var på randen af konkurs.

Artiklens øverste billede
Som administrerende direktør hos Freehand Coffee Company skal Michael Schiedel stå i spidsen for at få skabt en overskudsforretning. Han har tidligere siddet på en række kommercielle topposter i Carlsberg, Lufthansa, Danone og Royal Unibrew.

Bionedbrydelige kopper, bambuskrus og bæredygtige bønner fra Honduras. For et halvt år siden var kaffefirmaet Maas på randen af konkurs, men nu mener firmaet at have fundet en mere holdbar forretnings-opskrift.

Udover en ny strategi ændrer kaffefirmaet også navn til Freehand Coffee Company.

»Vi var begyndt at strække os over for mange opgaver, så det var tilbage til kernen,« siger adm. direktør hos Freehand Coffee Company, Michael Schiedel, der for et år siden havde medarbejdere til at løbe rundt og fylde slikautomater op hos kunder, selvom kerneproduktet var kaffe.

I sommeren 2018 var det lige ved at gå galt. Efter et underskud på 20 mio. kr. måtte kaffefirmaet Maas indse, at det havde brug for 15 mio. kr. i kapital, hvis det skulle overleve. I sidste sekund trådte det belgiske selskab Miko Group til med pengene.

Nu skifter Maas navn til Freehand Coffee Company, og den nye strategi er at satse på kaffe. Kun kaffe. Og det skal være den bæredygtige af slagsen.

»Det er det rigtige at gøre. Ikke kun fra et idealistisk perspektiv, men også det forretningsmæssige,« siger Michael Schiedel.

Idéen er, at de danske virksomheder om tre år skal kunne investere i specifikke kaffeplantager, som Freehand Coffee Company driver. Virksomheden vil skære ned på dens bidrag til Fairtrade for i stedet selv at stå for den bæredygtige produktion.

»Nu kan vi hente kaffen direkte ude hos kaffebønderne, og dermed kan vi garantere, at den øgede pris, vi betaler for Fairtrade, kommer kaffebønderne til gode,« siger Michael Schiedel, der til april rejser til Honduras i Mellemamerika for at indvie de første kaffeplantager.

16 plantager er under opstart, og de første to C25-virksomheder har allerede meldt sig klar som kunder. Indtil de hjemmedyrkede plantager er klar, vil den bæredygtige kaffe komme andetsteds fra.

Michael Schiedel betegner den nye strategi som en »win-win«, og prisen på kaffen skulle gerne forblive den samme.

I 2018 omsatte Maas (nu Freehand Coffee Company) for 90 mio. kr., men bundlinjen kan Michel Schiedel endnu ikke fortælle om, da selskabet er en del af en børsnoteret virksomhed i Belgien.

Melding lyder dog, at det seneste halve år har vist »positiv drift.«

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.