Flyselskab taber stort millionbeløb på dronekaos i britisk lufthavn
Det har kostet lavprisselskabet Easyjet over 120 mio. kr., at en af Storbritanniens største lufthave var lukket ned i flere dage i december på grund af droner.
Det har ramt flyselskabet Easyjet hårdt på pengepungen, at den britiske lufthavn Gatwick kort før jul lå underdrejet i flere dage på grund af droner, der forstyrrede flytrafikken i Storbritanniens næsttravleste lufthavn.
Easyjet vurderer nu, at forsinkelserne og aflysningerne i alt har kostet lavprisselskabet 15 mio. pund, hvilket svarer til ca. 127 mio. danske kroner.
Det skriver det britiske medie The Guardian.
Årsagen var, at flytrafikken i området omkring lufthavnen blev ramt af gentagne forstyrrelser fra droner.
I alt vurderer lufthavnen i Gatwick, at aflysningerne samlet ramte 140.000 passagerer og 1.000 fly – heraf en god portion fra Easyjet. I alt 82.000 Easyjet-kunder og 400 fly blev påvirket af dronekaosset.
Ifølge Easyjet har dronesagen kostet flyselskabet 10 mio. pund (ca. 85 mio. kr.) i bl.a. kompensation til flyrejsende, der fik deres afgang aflyst, samt 5 mio. pund (ca. 42,5 mio. kr.) i tabt salg. Dagene lige inden jul er normalt en af de travleste perioder i luftfartsbranchen.
Gatwick, der ligger ca. 40 km. syd for London, var ikke den eneste britiske lufthavn, der blev forstyrret af droner i juledagene. Også Storbritanniens største lufthavn, Heathrow, fik flytrafikken afbrudt af droner.