Lakridskongen fjerner sit fornavn
Den kendte danske iværksætter Johan Bülow strømliner nu alt i forretningen i forberedelserne til et globalt væksteventyr.
Navnet bliver en smule anderledes, og det samme gør logoet og emballagen, når Lakrids by Johan Bülow skal forsøge at erobre en række lande uden for Europas grænser.
Som led i en forkromet relancering og global vækststrategi skifter den bornholmske lakridsmager nu navn fra Lakrids by Johan Bülow til det mere simple Lakrids by Bülow og fjerner dermed Johan fra det kendte varemærke. Det skriver Berlingske.
»Det er et produkt, der er meget kendt i Danmark, som vi nu udvikler til det internationale marked,« siger den 34-årige Johan Bülow til Berlingske.
Johan Bülow begyndte i 2007 at sælge lakrids fra sin første butik i Svaneke på Bornholm. Han opbyggede på egen hånd et lakridsimperium, men solgte i 2016 75 pct. til svenske Valedo Partners. Salget indbragte Johan Bülow næsten en halv mia. kr. Han ejer stadig 25 pct. af virksomheden.
Den bornholmske iværksætter har brugt det seneste halvandet år på minutiøst at gennemgå alle detaljer i rebrandingen af sin lakridsvirksomhed, skriver Berlingske. Navnet har han længe villet ændre, så det er nemmere at læse - også for folk i udlandet.
Logoet bliver også ændret, og de berømte lakridser får nye smage og skal sælges i en ny dåse, som Johan Bülow selv har designet. Dåsen er patenteret og skal forhindre, at kopister snylter på Johan Bülows brand.
Lakrids by Bülow, som virksomheden altså nu hedder, har i dag 25 butikker verden over og sælger desuden lakrids online til hele verden.