Erhverv

Mærsk tæt på toppen i punktlighed trods tilbagegang

De lyseblå Mærsk-skibe er blevet dårligere til at komme til tiden, men rederiet er alligevel klatret til tæt på toppen af ranglisten over de mest punktlige containerrederier. Det viser en opgørelse fra konsulenthuset Sea-Intelligence.

Artiklens øverste billede
På trods af, at Mærsk er blevet dårligere til at komme til tiden, er de alligevel kommet længere op på ranglisten over de mest punktlige containerrederier, fordi konkurrenterne er er blevet endnu dårligere til at holde tidsplanen. Foto: PR

Mærsk erobrede førstepladsen i rettidighed, hvis man ser på tredje kvartal af 2018 alene, men set over hele året rakte præstationerne kun til en andenplads bag det noget mindre rederi Wan Hai fra Taiwan. Hamburg Süd, som er ejet af Mærsk men optræder separat i opgørelsen, tog desuden tredjepladsen.

Fremgangen på ranglisten, hvor Mærsk i 2017 var helt nede som nr. 10 blandt de 14 største rederier, skyldes endnu større skrid i punktligheden hos konkurrenter som Evergreen, OOCL, Cosco og CMA CGM. I alt var 2018 således det dårligste år for branchen, siden Sea-Intelligence begyndte at føre statistik i midten af 2011.

Netop skibenes punktlighed i forhold til sejlplanerne er et fokusområde hos Mærsk, som håber på at skille sig positivt ud med en større garanti for ankomsttiderne.

Det blev i hvert fald angivet som årsagen, da Mærsk sidst i 2018 lancerede et nyt rutenetværk mellem Asien og Europa, hvor der blev tilføjet skibe og sløjfet flere havnestop. Ifølge Mærsk vil kunderne nemlig gerne vente et par dage længere på varerne, hvis de kan regne med, at de ankommer til tiden.

- Formålet med ændringen er at yderligere forbedre vores rettidighed, da den på nuværende tidspunkt ikke lever op til forventningerne hos vores kunder. I gennemsnit tilføjer vi ekstra transittid på en til tre dage mellem Asien og Europa, og denne tidsmæssige buffer gør det i højere grad muligt for vores skibe at indhente forsinkelser som følge af eksempelvis dårligt vejr og overbelastning i havnene, forklarede Johan Sigsgaard, chef for ruten mellem Asien og Europa hos Mærsk, ved den lejlighed.

/ritzau/FINANS

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.