Mærsk tæt på toppen i punktlighed trods tilbagegang
De lyseblå Mærsk-skibe er blevet dårligere til at komme til tiden, men rederiet er alligevel klatret til tæt på toppen af ranglisten over de mest punktlige containerrederier. Det viser en opgørelse fra konsulenthuset Sea-Intelligence.
Mærsk erobrede førstepladsen i rettidighed, hvis man ser på tredje kvartal af 2018 alene, men set over hele året rakte præstationerne kun til en andenplads bag det noget mindre rederi Wan Hai fra Taiwan. Hamburg Süd, som er ejet af Mærsk men optræder separat i opgørelsen, tog desuden tredjepladsen.
Fremgangen på ranglisten, hvor Mærsk i 2017 var helt nede som nr. 10 blandt de 14 største rederier, skyldes endnu større skrid i punktligheden hos konkurrenter som Evergreen, OOCL, Cosco og CMA CGM. I alt var 2018 således det dårligste år for branchen, siden Sea-Intelligence begyndte at føre statistik i midten af 2011.
Netop skibenes punktlighed i forhold til sejlplanerne er et fokusområde hos Mærsk, som håber på at skille sig positivt ud med en større garanti for ankomsttiderne.
Det blev i hvert fald angivet som årsagen, da Mærsk sidst i 2018 lancerede et nyt rutenetværk mellem Asien og Europa, hvor der blev tilføjet skibe og sløjfet flere havnestop. Ifølge Mærsk vil kunderne nemlig gerne vente et par dage længere på varerne, hvis de kan regne med, at de ankommer til tiden.
- Formålet med ændringen er at yderligere forbedre vores rettidighed, da den på nuværende tidspunkt ikke lever op til forventningerne hos vores kunder. I gennemsnit tilføjer vi ekstra transittid på en til tre dage mellem Asien og Europa, og denne tidsmæssige buffer gør det i højere grad muligt for vores skibe at indhente forsinkelser som følge af eksempelvis dårligt vejr og overbelastning i havnene, forklarede Johan Sigsgaard, chef for ruten mellem Asien og Europa hos Mærsk, ved den lejlighed.
/ritzau/FINANS