Erhverv
0

Stifter døde i december: Nu skal succesfuldt tøjfirma løfte arven

Tøjkoncernen Godske Group er nu for første gang i 49 år uden medstifter Egon Godskesen som en aktiv del af virksomheden. Godskesen døde i december.

Godske Group beskæftiger mere end 350 ansatte og havde et overskud på 25 mio. kr. i seneste regnskabsår. Foto: Godske Group

Den 81-årige Egon Godskesen efterlod sig i midten af december et eftertrykkeligt hul i den danske tøjkoncern Godske Group, der er vokset betydeligt de seneste år.

For efter at have stiftet koncernen med sin kone i 1970 og siden have været en aktiv del af den, senest som bestyrelsesformand, afgik Egon Godskesen i december ved døden.

»Der kommer aldrig en ny Egon. Han var nærværende for medarbejderne og tegnede i mange år koncernen. Men Egon vidste også godt, at han ikke altid ville være her, og derfor havde han gjort virksomheden klar til at køre videre uden ham,« siger Bjarne Skovgaard Schmidt, adm. direktør i Godske Group.

Frem til sin død var Egon Godskesen direktør i familiens holdingselskab og bestyrelsesformand i Godske Group, der netop har offentliggjort et regnskab med en rekordhøj omsætning på 358 mio. kr. og en indtjening på 25 mio. kr.

Nu har Egon Godskesens kone Agnethe overtaget hans poster, og samtidig er sønnerne Finn, Poul Ulrik og Hans-Henrik med i den daglige drift i familiens livsværk.

»Vi vil ikke ændre den gode formel, som Egon har opbygget i virksomheden. Den skal drives videre i hans ånd,« lyder det fra Bjarne Skovgaard Schmidt, der begyndte i Godske Group for halvandet år siden.

Godske Group designer og driver 14 selvstændige modebrands, der er målrettet kvinder over 30 år.

Afsætningen af tøjet sker primært i Nord- og Vesteuropa. Men koncernen er netop også gået ind på det nordamerikanske marked.

»Vi er en i branche, hvor det er et must, at man vokser som virksomhed,« siger Bjarne Skovgaard Schmidt om satsningen i USA og Canada.

Han forklarer, at virksomheden ikke som sådan har en strategi, men nærmere et værdisæt, den forsøger at følge.

»Verden og især modebranchen er så omskiftelig, at mange strategier aldrig bliver implementeret og gennemført. Derfor bruger vi i stedet kræfter på at tænke nyt og bevæge os med den verden, vi lever i,« siger han.

Blandt de mest kendte af Godske Groups tøjbrands er Molly Jo, Frandsen, Habella og Refa.

Godske Group beskæftiger omkring 350 medarbejdere og har hovedkontor i midtjyske Sunds. Derudover har koncernen også kontorer i Tyskland, England, Letland og USA.

BRANCHENYT
Læs også