Fifleri med rekordsalg af elbiler i Kina - mange blev købt af producenterne selv
I de første 11 måneder af 2018 blev der solgt 886.000 el- og hybridbiler i Kina. Men hvem var de reelle købere?
Det er et faktum, at salget af elbiler i Kina er steget voldsomt i de senere år.
Men indtil for nylig vidste man ikke, hvem der reelt købte alle disse el- og hybridbiler.
Det gør man nu. Et forskningsprojekt under ledelse af netsiden Sina.com har afsløret, at en stor del af de biler, som producenterne hævder at have solgt, er havnet i bilproducenternes egne underselskaber, skriver Automotive News.
Undersøgelsen dækker salget af el- og hybridbiler i i Kina i de første 11 måneder af 2018. I alt blev der i perioden solgt 886.000 af den type biler.
Men kun 685.000 af bilerne endte reelt med et salg til en rigtig forbruger. De resterende 201.000 biler blev afsat til bilproducenternes egne datterselskaber.
Datterselskaberne er typisk virksomheder, der tilbyder delebils tjenester med producenternes egne mærker.
Trafikken med at ”prale” af et stort salg, og samtidig sende en stor del af ”de solgte” biler videre til egne delebils-selskaber, er brugt af en bred vifte af selskaber.
Det gælder eksempelvis BAIC Motor Corp, Geely og BMW.
For hele 2018 passerede det helt eller delvist elektriske bilsalg i Kina for første gang 1 mio. biler med et salg på 1,26 mio. enheder. Det var en stigning på 62 pct. i forhold til 2017.