EU kræver, at giganter tager kampen op mod falske nyheder
Facebook, Google og Twitter har gjort for lidt for at dæmme op for falske nyheder, vurderer EU-kommissionen.
Google, Facebook og Twitter skal gøre mere for at bekæmpe falske nyheder.
Kravet kommer fra EU, netop som en række lande i Europa står overfor afgørende valg i løbet af 2019. Hvis de store koncerner ikke selv tager kampen op, vil de blive mødt af lovgivning på området.
En række selskaber og repræsentanter for marketingbranchen underskrev i oktober frivilligt skærpede spilleregler i et forsøg på at undgå mere vidtrækkende lovgivning.
Selskaberne har taget skridt til at fjerne falske kontoer på de sociale medier og begrænse hjemmesider, der gør brug af falske nyheder.
Men ifølge EU er der ikke sket nok, siden aftalen blev underskrevet. Det skriver Reuters.
»Selskaberne skal sikre, at værktøjerne til at bekæmpe falske nyheder bliver gjort tilgængelige i hele EU, overvåge om værktøjerne er effektive og hele tiden holde øje med nye måder at sprede desinformation. Der er ingen tid at spilde,« siger Andrus Ansip, EU-kommissær for det digitale indre marked.
EU henviser til, at der i år skal der være parlamentsvalg i Danmark, Belgien, Finland, Estland, Grækenland, Polen, Portugal og Ukraine. EU advarer om, at falske nyheder kan påvirke valghandlingen.
Facebook siger i en kommentar, at kampen mod falske nyheder fortsætter, og at det er nødvendigt at arbejde sammen med den teknologiske industri samt offentlige myndigheder og regeringer for at fortsætte de opnåede fremskridt.
Twitter meddeler, at man har foretaget adskillige ændringer og initiativer for at bremse udbredelsen af falske nyheder.