Erhverv

Uber skruer op for nyt vækstfremstød - nu kan kunderne bestille en taxa til vands

Uber forsøger at pumpe sine muskler op i Indien, hvor konkurrencen fra aissake rivaler er hård. Det nyeste trumfkort fra Uber er taxabåde.

Artiklens øverste billede
Uber vil nå en prissætning på 100 mia. dollars i sin kommende børsnotering. Allerede om få uger kan man købe de første Uber-aktier. Foto: AP/Seth Wenig

Hvis kunderne vil slippe for at sidde i lange køer i en Uber-bil, kan de i stedet bestille en Uber-båd.

Sådan lyder det nye tilbud fra den amerikanske gigant, der søndag har lanceret tjenesten ”Uber Boat” i Indiens finansielle hovedstad Mumbai med over 12 mio. indbyggere.

Det skriver CNN.

Byen er blandt de mest trafikerende og ufremkommelige i Asien, men de mange floder har givet Uber nye muligheder for at udvide forretningen.

I en rapport fra Boston Consulting Group, bestilt af Uber, lød vurderingen sidste år, at Mumbai, New Delhi, Bangalore og Kolkata taber mere end 22 mia. dollars om året på grund af trafikpropper. Det vil Uber nu udnytte i et nyt vækstfremstød.

»Ubers vision er at skabe en multi-transport platform for bedre at betjene de kunder og de byer, vi opererer i,« siger Prabhjeet Singh, Ubers leder på det indiske marked.

»Med Uber Boat vil vi udnytte det store potentiale for transport, som Mumbais vandveje udgør,« tilføjer han.

Modellen er den samme som på land: Privatpersoner kan tilbyde en tur mod betaling, hvoraf Uber snupper en del af beløbet for at formidle turen.

Indtil videre kan Uber tilbyde tre ruter til vands i Mumbai. Der er dog visse krav, hvis man vil bestille en Uber-båd.

Priserne starter ved 5.700 rupees ($ 80) for en båd til seks eller otte personer og går op til 9.500 rupees ($ 132) for større fartøjer, der kan rumme 10 personer. Uber accepterer kun bookinger for en hel båd, ikke individuelle pladser, som man ellers kan på landjorden.

Uber Boats i Mumbai er lanceret på pilotbasis, men vil blive udvidet i de kommende uger, fortæller Ubers talsmand til CNN.

Indien er Ubers største marked i Asien, hvor store konkurrenter som kinesiske Didi Chuxing og indiske Ola har udfordret Uber.

Den amerikanske køretjeneste er i disse måneder på vej på børsen, og hvis selskabet skal nå målet om en børsværdi på 100 mia. dollars, er det afgørende at vinde kampen mod de asiatiske konkurrenter i bl.a. Indien.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.