Sille Wulff Mortensen, født 1982, er journalist på Finans. Hun har læst journalistik og virksomhedsstudier på Roskilde Universitet og Copenhagen Business School og blev færdig kandidat i 2010. Her fra har hun arbejdet på dagbladet Børsen og borsen.dk, hvor hendes stofområder talte virksomheder og økonomi. I 2014 blev hun ansat på Finans, hvor hun primært skriver om ledelse, ledere og karriere.
I sin fritid er Sille en ihærdig løber, men skal det for alvor være sjovt, mener hun, at der skal et par ski under fødderne. Og så har hun efter knap tyve års pause genoptaget klaverspillet – til stor fornøjelse for hende selv.
Jens Erik Rasmussen, f. 1957, er journalist i Finans’ trendgruppe, som går i dybden med de vigtigste erhvervstendenser fra ind- og udland. Han er udannet fra Danmarks Journalisthøjskole og har det meste af arbejdslivet beskæftiget sig med stort set alle dele af erhvervslivet.
Han kom til Jyllands-Postens erhvervsredaktion i 1995, hvor han har været siden – dog afbrudt af knap 2 år fra 2004 til 2006 som avisens korrespondent i Asien med udgangspunkt i Kuala Lumpur i Malaysia.
Jens Erik er glad for havvand. Han bader i det salte vand hele året og håber altid på en rigtig isvinter. Ofte rejser han dog til varme eller fjerne rejsemål, hvor vandtemperaturen er noget højere. Gerne til favoritdestinationen Bali.
Som registreret bruger kan du gemme artiklen til senere læsning.
Det er rykket øverst op på agendaen i landets største børsnoterede virksomheder at opføre sig miljømæssigt og socialt ansvarligt.
Det viser en rundspørge blandt 24 selskaber i det førende danske eliteindeks.
18 svarer, at de vil øge fokus på bæredygtighed i 2019, mens to svarer, at det vil være uændret højt efter en væsentligt forøgelse i 2018. Fire har ikke svaret.
FN's verdensmål
Afskaf fattigdom
Stop sult
Sundhed og trivsel
Kvalitetsuddannelse
Ligestilling mellem kønnene
Rent vand og sanitet
Bæredygtig energi
Anstændige jobs og økonomisk vækst
Industri, innovation og infrastruktur
Mindre ulighed
Bæredygtige byer og lokalsamfund
Ansvarligt forbrug og produktion
Klimaindsats
Livet i havet
Livet på land
Fred, retfærdighed og stærke institutioner
Partnerskaber for handling
Efterspørgslen på bæredygtige løsninger stiger og skaber ifølge virksomhederne grobund for alt fra flere økologiske og plantebaserede fødevarer til flere svanemærkede investeringsforeninger, mere vedvarende energi og mindre plastikemballage.
Det er netop pres fra omverdenen, der får de store børsnoterede danske virksomheder til at skærpe fokus på bæredygtighed, mener professor på CBS Andreas Rasche.
»Der et større pres fra politisk side om, at virksomhederne har tydelige interne regelsæt for ansvar og etik. Derudover er der særligt for de børsnoterede virksomheder et stigende pres fra investorer, der efterspørger mere transparent og troværdig data omkring hele deres værdikæde.«
Hvordan virksomhederne konkret vil øge deres fokus varierer, men flere ser den grønne bølge som en forretningsmulighed.
Bæredygtighed i C25
Virksomheder i C25, der svarer, at de vil øge fokus på bæredygtighed i 2019:
Carlsberg
Chr. Hansen
DSV
FLSmidth
Royal Unibrew
Simcorp
Vestas
Coloplast
Danske Bank
GN Store Nord
Jyske Bank
Novo Nordisk
Novozymes
Pandora
Sydbank
Tryg
Rockwool
William Demant
Virksomheder i C25, der svarer, at fokus på bæredygtighed vil være uændret højt efter fokus er skærpet i 2018:
A.P. Møller-Mærsk
ISS
Virksomheder i C25, der ikke har svaret:
Genmab
Ørsted
Ambu
Lundbeck
»Generelt tror jeg på, at en god forretning er en bæredygtig forretning. Vores stærke finansielle resultat sammen med vores øgede fokus på bæredygtighed viser netop, at der ikke behøver at være en modsætning mellem de to,« siger topchef i Carlsberg, Cees t’Hart.
Eksperterne bakker ham op.
»FN’s 17 verdensmål ruller som en snebold med stor fart, og jeg er tæt på at se verdensmålene som en ny standard for strategisk tænkning og ledelse i private og offentlige virksomheder,« siger professor emeritus Steen Hildebrandt.
Samtidig er det afgørende for at tiltrække talenter, siger rekrutteringsekspert Morten Ballisager.
»Virksomhederne vil gerne appellere til kunder og kommende medarbejdere. I visse tilfælde er man som organisation rent faktisk også motiveret til at bidrage til en samfundsorden.«
Følg serien: 10 idéer, der kan ændre Danmark
Læs om 10 visionære iværksættere og deres idéer. I denne uge dækker FINANS fødevarerbranchen, hvor vi ser på fordel og ulemper i forhold til de en af de idéer, som forsøger at bygge verdens med avancerede fødevareprinter.