Serier
0

Konkurrencesag kan true Falcks milliardforretning

En række andre regioner overvejer at hjemtage ambulancedriften, efter at Region Syddanmark har hentet store millionbesparelser ad den vej. Truslen mod Falcks milliardforretning kan sætte selskabet under fornyet økonomisk pres, vurderer en ekspert.

Afsporet af Falck
Ambulancekørsel i Danmark er et væsentligt forretningsområde for Falck. Og derfor vil en hjemtagelse være en væsentlig risiko for selskabet, siger kommunikationsdirektør Kaspar Bach Habersaat.

Falck risikerer at komme under fornyet økonomisk pres efter Konkurrencerådets afdækning af redningsgigantens handlinger for at skubbe konkurrenten Bios ud af det danske ambulancemarked og kuldsejle et udbud for milliarder af kroner i Region Syddanmark.

Omkring 2,1 mia. kr. - svarende til 16 pct. af redningsgigantens samlede omsætning på 13,3 mia. kr. - kommer fra forretningssegmentet ambulance i Danmark, hvor regionerne repræsenterer de største kunder, oplyser Falck. Professor Per Nikolaj Bukh peger på, at ambulancekørslen traditionelt har været en stærk indtjeningsdriver for Falck. Derfor kan det sætte selskabet under økonomisk pres, hvis store dele af den forretning falder væk.

»Hvis Falck mister store dele af ambulancekørslen, vil det være noget, der har en markant betydning for værdien af selskabet Falck,« siger Per Nikolaj Bukh, der er professor i økonomi og offentlig ledelse ved Aalborg Universitet.

Danske Regioner har i en analyse fra 2018 vurderet, at den manglende konkurrence på ambulancemarkedet betyder, at regionerne betaler 5-10 pct. for meget for ydelserne. Ifølge en rundspørge foretaget af DR overvejer flere regioner nu at hjemtage ambulancekørslen, sådan som Region Syddanmark gjorde i 2016 som konsekvens af Bios’ konkurs og den manglende konkurrence på markedet.


I dag kører regionen selv ambulancerne til en pris på niveau med det, som hollandske Bios havde budgetteret med, hvilket er betydeligt lavere end det, som Falck tog for at køre ambulancer i regionen frem til september 2015.

»Vi taler om besparelser på i omegnen af 100 mio. kr. Det er sikkert at sige, at vi får mere ambulancedrift for færre penge i dag,« siger regionsrådsformand Stephanie Lose (V), der oplever, at kollegerne i de andre regioner har stor interesse for at lære af de syddanske erfaringer.

I Falcks årsregnskab for 2018 peger selskabet selv på hjemtagelse af ambulancekørslen som en af de fem største risici for de næste år.

»Det er et væsentligt forretningsområde for os. Derfor er det også en væsentlig risiko for Falck som selskab,« siger kommunikationsdirektør Kaspar Bach Habersaat og fortsætter: »Lige i øjeblikket har vi en kæmpe, kæmpe stor opgave i forhold til alle danske regioner, hvor vi skal genoprette den tillid, der har lidt et knæk.«

BRANCHENYT
Læs også