Erhverv
0

Novo-boss efter USA-godkendelse: »Specielt for Biopharm er det en væsentlig begivenhed«

Novo Nordisk har fået godkendt blødermidlet Esperoct i USA, men kan først sende det på markedet i 2020. Koncerndirektør Mads Krogsgaard mener, det nye middel passer godt ind i den samlede portefølje.

Mads Krogsgaard Thomsen ser frem til at sende endnu et blødermiddel på markedet i USA. Det sker dog først i 2020 som følge af en aftale med et andet firma. Foto: Peter Hove Olesen

Mens Novo Nordisk jagter overherredømmet inden for blødermedicin, kan selskabet glæde sig over, at andenpladsen nu ser ud til at være konsolideret yderligere.

De amerikanske sundhedsmyndigheder (FDA) har godkendt lægemidlet Esperoct, og dermed kan Novo Nordisk se frem til at sende endnu et blødermiddel på markedet i USA, der vurderes at være omkring 7 mia. dollars.

»Det komplementerer vores resterende portefølje, og specielt for Biopharm er det en væsentlig begivenhed. Ingen tvivl om det,« siger Mads Krogsgaard Thomsen, koncerndirektør med ansvar for forskning og udvikling i Novo Nordisk.

Selvom det danske medicinalselskab mest er kendt for sine diabetesmidler, så har Novo Nordisk faktisk de seneste 20 år været yderst aktive inden for behandling af blødersygdomme med ikke mindst lægemidlet NovoSeven.

Siden er fulgt en række andre lægemidler, der stiller Novo Nordisk målt på i hvert fald kvantitet i en unik position.

»Vi har gradvist opbygget den bredeste palette. Der er ingen firmaer, som har så mange hæmofiliprodukter på markedet, som Novo Nordisk har,« siger Mads Krogsgaard Thomsen og tilføjer:

»Det er endnu en brik, der er med til at styrke vores andenplads. Selvfølgelig vil vi gerne blive nummer et i verden, og det er vi så ikke endnu. Dette kan måske være med til, på hel lang sigt, at føre os i den retning, fordi vi også har andre skud på mål.«

Lidt malurt er der imidlertid i bægeret, for Novo Nordisk vil først være i stand til at lancere lægemidlet næste år.

Ifølge Mads Krogsgaard Thomsen bliver det i første halvår 2020, men han ønsker ikke at være mere specifik omkring den forventede lancering.

Årsagen er ganske simpelt, at Novo Nordisk på grund af patentrettigheder har været nødt til at indgå en specifik aftale med et unavngivent selskab.

»Inden for diabetesområdet har vi meget sjældent haft aftaler, for det har der sjældent været behov for. Her har du en meget konkurrencepræget situation, hvor mange har firmaer har arbejdet inden for det samme område, og hvor forskellige firmaer har patentrettigheder, der nogle gange har dækket hinandens områder. Derfor har man nogle gange været nødt til at lave aftaler med hinanden,« siger Mads Krogsgaard Thomsen.

BRANCHENYT
Læs også