Blev truet af Baresso: Nu er kaffebar ramt af konkurs
Resso har lukket to ud af tre kaffebarer. De to lukkede kaffebarer hører under et selskab, der ifølge ejeren »overhovedet ikke var en rentabel forretning« og nu er gået konkurs.
Den danske kaffekæde Resso, der på et tidspunkt havde ambitioner om at bide skeer med Baresso og Starbucks i Skandinavien, er nu barberet ned til én kaffebar i København.
Det er sket, efter Resso den seneste tid har måttet lukke to af sine kaffebarer og selskabet bag er gået konkurs. Nu er kun et kafferisteri på Kampmannsgade i København tilbage. Det er registreret i et selvstændigt selskab, der er gået fri af konkursen hos Resso ApS.
Årsagen til konkursen er ifølge Ressos medejer og direktør, Klaus Løvgreen, at Ressos kaffebar i en boghandel i Indre København har været så dårlig en forretning, at den har trukket hele selskabet ned. Heriblandt den mangeårige kaffebar i Torvehallerne.
»Det var overhovedet ikke en rentabel forretning. Derfor havde vi ikke noget andet valg end at nedlukke forretningen og opsige lejemålet,« siger Klaus Løvgreen.
Det er tre år siden, Resso blev afkrævet et navneskift og millionbeløb af kaffekæmpen Baresso.
Det kom efter en ambitiøs udmelding fra Resso i 2014, hvor Klaus Løvgreen oplyste, at Resso gik efter 30 kaffebarer inden for fem år og ville tage kampen op med Skandinaviens største spillere på markedet, heriblandt Baresso.
Siden valgte Baresso at trække det omfattende søgsmål, da kæden ikke mente, at sagen alligevel var tiden værd.
Resso opgav ambitionen om 30 kaffebarer, og i stedet opbyggede Resso ApS en gæld til Skat, som derfor begærede kaffeselskabet konkurs i januar, hvor også kaffebaren i Torvehallerne lukkede.
»Vi har serveret tusindvis af kopper kaffe til glade kunder i Torvehallerne. Derfor er jeg ked af, at det er slut. Men brandet Resso lever fortsat videre, og det gør mig glad,« siger Klaus Løvgreen.
Han leder nu efter investorer til sit kafferisteri Resso Roasthouse, hvor driften fortsætter.
»Jeg håber at få nogen med på rejsen, som kan se det større billede i Resso Roasthouse. Jeg har aldrig fået sat en webshop i værk, fordi vi har haft en fysisk forretning, som ikke var økonomisk selvbærende. Men jeg kunne godt tænke mig at gå den vej,« siger Klaus Løvgreen.