Erhverv
0

Nordnet: Boeing-problem kommer på det værst tænkeligt tidspunkt for Norwegian

En af dem, der holder flytypen på jorden, er Norwegian, og det koster ifølge Per Hansen det norske lavprisselskab mellem 5 og 15 mio. norske kr. om dagen. Foto: Johan Nilsson/tt.

2019 har mildest talt været et udfordrende år for Norwegian-aktien. Siden årets start er aktiekursen tæt på halveret, og onsdag alene faldt aktien 9,8 pct. til 50,72 norske kr.

En skrinlagt opkøbsinteresse fra IAG og en kapitaludvidelse til spotpris har blandt andet lagt pres på aktien. Senest er det dog problemer med Boeing-fly, der har skabt problemer for det norske lavprisselskab.

- Problemerne med Boeing-flyet kommer på det værst tænkelige tidspunkt for Norwegian, lyder vurderingen fra Per Hansen, investeringsøkonom hos Nordnet, i en skriftlig kommentar.

Flyselskaber og lande har på stribe suspenderet brugen af flytypen Boeing 737 Max 8, efter at et sådant fly i starten af marts - for anden gang på et halvt år - forulykkede med flere end 100 døde til følge.

En af dem, der holder flytypen på jorden, er Norwegian, og det koster ifølge Per Hansen det norske lavprisselskab mellem 5 og 15 mio. norske kr. om dagen.

- Norwegian har naturligvis andre fly at flyve med, men det er ikke så let blot at ændre infrastrukturen. Det afhænger af, hvad der er til rådighed, hvor de står, om de er hjemmehørende, og hvilke piloter der kan flyve dem, skriver Per Hansen.

Det kan ifølge investeringsøkonomen være medvirkende til, at det først regnskab fra Norwegian i regnskabsåret 2019 - der offentliggøres 25. april - ikke kun bliver skidt, men "måske noget værre".

- Det er muligt de på et senere tidspunkt kan få kompensation fra Boeing, men det vil ikke være urealistisk, at det i givet fald vil ske som en reduktion i de fremtidige flypriser.

- Fremtidig kompensation er som økonomiske fugle på taget. Investorerne vil foretrække at have dem i hånden, lyder det fra Per Hansen.

Tirsdag kom det frem, at Norwegians bestyrelsesformand siden 2010, Bjørn H. Kise, træder tilbage, når luftfartsselskabet holder generalforsamling i maj.

Få de seneste erhvervsnyheder med vores nyhedsapp
BRANCHENYT
Læs også