Erhverv

Pandora vil booste salget af smykker i Kina

Den børsnoterede danske koncern jagter flere kinesiske kvinder med en ny, lokal kollektion. Den skal være med til at sikre en bedre omsætning på det vækstmarked.

Kenneth Madsen er chef for Pandora i Asien - med titel i smykkekoncernen som president Asia Pacific. PR-foto.

Salget af danske smykker i Kina skal skubbes i højere fart. Derfor satser børsnoterede Pandora nu med en smykkekollektion, som udelukkende er rettet mod det folkerige marked.

Pandora kunne for 2018 melde om høj vækst i salget til forbrugerne i Kina – dog især drevet af nye konceptbutikker samt afsætningen gennem onlineportalen Tmall, som ejes af giganten Alibaba. Salget i de eksisterende butikker i Kina – det såkaldte like-for-like-salg - faldt dog målt over hele året med 2 pct., ifølge Pandoras årsrapport.

Selskabet
  • Pandoras smykker sælges i mere end 100 lande via ca. 7.800 forhandlere – herunder omkring 2.600 konceptbutikker.
  • Det børsnoterede selskab blev stiftet i 1982 og har hovedkontor i København.
  • Beskæftiger på verdensplan 27.000 medarbejdere – heraf ca. 13.500 i Thailand, hvor produktionen ligger.

Koncernen er dog nu på vej med et tiltag som hurtigt skal øge salget i Kina. Hidtil har Pandora lanceret nye smykkekollektioner til alle de globale markeder, men nu går selskabet en anden vej. Derfor præsenteres gennem en stor kampagne kollektionen af smykker, som kun kommer til salg i Kina, Hongkong og Taiwan.

»Vi har været i Kina i omkring fem år. Allerede tilbage i 2016/17 lancerede vi enkelte produkter, charms, som var relevante udelukkende for de kinesiske kunder. Det har været succesfuldt for os. Derfor har vores designafdeling kreeret en specifik kollektion til Kina med 15 produkter,« siger Kenneth Madsen, chef for Pandora Asia Pacific.

Han fortsætter:

»Forbrugerne på det marked, som er verdens største for smykker, er interessante. Kinesere er optaget af globale brands, men samtidig dybt forankret i det lokale med symboler og andet.«

Lanceringen af kollektionen – under navnet ”Peach Blossom” – kommer kort tid, efter at aktieanalytikere hos Carnegie var fremme med en analyse, som viser tegn på, at Pandoras salg i Kina kan være gået tilbage i første kvartal af 2019.

Analysen bygger på salgstal fra Tmall, som ligger under børshusets forventninger.

Pandora ønsker ikke at kommentere den analyse - og henviser til, at regnskabet for 1. kvartal offentliggøres i maj.

Smykkekoncernens chef for regionen, Kenneth Madsen, lægger dog ikke skjul på, at han forventer, at salget i Kina vokser i kraft af kollektionen. I 2018 var omsætningen i landet på 2 mia. kr.

»Kina er det marked med størst potentiale for Pandora. Den nye kollektion ryger i vinduerne på alle 210 butikker, og vi laver massiv markedsføring med masser af aktiviteter online, influensers og andet. Så vi giver den fuld gas. Det skal afspejle sig i salget, når 2019 gøres op,« mener Kenneth Madsen.

Pandora offentliggjorde efter 3. kvartal 2018 en ny strategi under navnet ”Now”, som både er en spareplan og en satsning på vækst i selskabet, hvis aktiekurs har været under hårdt pres gennem en periode.

Now-programmet skal bl.a. reducere omkostninger og introducere nye måder at arbejde på som en samlet, global organisation. Men der skabes også tiltag, som kan sætte fart i salget - lige fra øget markedsføring til nye kundeoplevelser.

Kenneth Madsen understreger dog, at den nye kollektion er igangsat, før Now blev lanceret. Pandora-chefen siger:

»Udviklingen af de smykker blev begyndt for halvandet år siden. Det hænger nu selvfølgelig sammen med Now på den måde, at vi skal have en succes i Kina, og der sættes ekstra ressourcer ind på markedet.«

Han fastslår, at hvis den nye Kina-kollektion bliver en succes, kan der komme lignende regionale tiltag andre steder på kloden.

10 idéer, der kan ændre Danmark
Ny serie fra FINANS: Følg 10 visionære og innovative iværksættere og deres idéer, der har potentialet til at redefinere dansk erhvervsliv.
Læs serien her
BRANCHENYT
Læs også