Erhverv

Kendt tøjmærke sagsøger ølgigant for navnetyveri

Det amerikanske tøjmærke Patagonia truer Anheuser-Busch Inbev, der er et af verdens største bryggerier, med et søgsmål, fordi bryggeriet har lanceret en ny øl med samme navn.

Det amerikanske tøjmærke Patagonia truer Anheuser-Busch Inbev, der er et af verdens største bryggerier, med et søgsmål. Foto: AP Photo/Bebeto Matthews.

Det er faldet det kendte amerikanske friluftsmærke Patagonia så meget for brystet, at den internationale bryggerigigant Anheuser-Busch Inbev har lanceret en ny øl med samme navn som tøjmærket, at Patagonia nu har indgivet et søgsmål rettet mod bryggeriet.

Det skriver flere amerikanske medier, herunder Washington Post og CNBC.

»Ved at lancere sin Patagonia-øl har Anheuser-Busch Inbev bevidst forsøgt at udnytte det hårdt optjente ry som et selskab, der er dedikeret til bevarelse af miljøet, som Patagonia har opbygget over de seneste 40 år,« skriver Patagonia i sit søgsmål.

Anheuser-Busch Inbev er en af verdens største bryggerikoncerner og står bl.a. bag kendte øl som Budweiser, Stella Artois og Corona.

Søgsmålet er indbragt i Californien, og det er derfor retssystemet i den amerikanske delstat, der i første omgang skal tage stilling til sagen.

Patagonia mener blandt andet, at Anheuser-Busch Inbev har forsøgt at udnytte tøjmærkets navn ved at lancere de nye øl ved specielle events, der blev afholdt ved kendte skisportssteder i Colorado, hvor Patagonias tøj er populært.

Samtidig mener Patagonia, at øllens design og logo kommer al for tæt på tøjmærkets.

»Anheuser-Busch Inbev har gjort alt for at få det se til at se ud som om, at det er Patagonia, der står bag den nye Patagonia-øl,« skriver tøjmærket i søgsmålet.

Tøjmærket Patagonia har selv et forretningsben kaldet Patagonia Provisions, der producerer fødevarer – herunder to øl, hvoraf den ene blev lanceret for få uger siden.

Hos Anheuser-Busch Inbev afviser man anklagen.

»Vi vil forsvare vores varemærke og mener, at denne sag er uden begrundelse,« udtaler bryggeriet i en pressemeddelelse.

Patagonia har gennem årene forsøgt at opbygge et renommé som en miljøbevidst tøjproducent. I 2017 lagde selskabet sag an mod præsident Donald Trump, fordi den amerikanske præsident ville reducere størrelsen på to af USA’s største naturreservater i Utah.

Patagonia blev grundlagt i 1973 af den amerikanske klatrer Yvon Chouinard og har i dag hovedsæde i Ventura i Californien.

Følg serien: 10 idéer, der kan ændre Danmark
Læs om 10 visionære iværksættere og deres idéer. I denne uge dækker FINANS fødevarebranchen, hvor vi ser på fordel og ulemper i forhold til de en af de idéer, som forsøger at bygge verdens med avancerede fødevareprinter.
Læs serien her
BRANCHENYT
Læs også