Erhverv

Oliegiganter kriges om at blive den nye stærke mand

De to oliegiganter Occidental Petroleum Corp og Chevron har kastet sig ud i en budkrig om en tredje storspiller, Anadarko Petroleum Corp. Occidental har taget det seneste træk med et fjendtligt bud.

En andel af det såkaldte Permian bassin er et attraktiv aktiv i olie- og energiselskabet Anadarko.  Analytikere forventer, at feltet vil fordoble produktionen frem mod 2023. Foto: AP/Jerod Foster

En ny krig er brudt ud om en væsentlig del af verdensherredømmet i oliebranchen, ikke mindst særligt olierige områder i Texas.

Den får Blake Carringtons ikoniske »God damn it, Alexis, I want that pipeline!« i tv-serien Dollars til at lyde som en kærlighedserklæring.

Her er det de rigtige oliegiganter, der er kommet op at slås, nemlig Chevron og Occidental, om en tredje, Anadarko.

Chevron indledte med et bud på Anadarko i slutningen af marts, fulgt op af endnu et bud kort tid efter for at lokke aktionærerne i Andarko til at bide til bollen. Det sidste bud lød på 50 mia. dollars.

Men onsdag har Occidental toppet med et bud på 57 mia. dollars eller omkring 380 mia. danske kroner.

Umiddelbart var aktionærerne i Anadarko forståeligt nok glade for buddet, og aktien steg mere end 14 pct.

Men ejerne i Occidental var ikke så begejstrede og sendte denne aktie den modsatte vej.

For selvom købet ville øge Occidentals produktion i det attraktive texanske oliefelt Permian-bassinet betydeligt, giver det forretningsmæssigt ikke så god mening som Chevrons bud, mener en analytiker.

»Det er ikke et klogt træk fra Occidental, fordi de to selskaber er så forskellige i størrelse,« siger analytikeren Muhammed Ghulam fra Raymond James til Reuters.

Han sigter til, at Chevron er betydeligt større end Occidental og derfor nemmere kan konsumere købet af Anadarko.

Occidental har tidligere afgivet tilbud på Anadarko, men altså med en kurv til følge. Nu forsøger Occidental så med et endnu højere og altså uinviteret bud.

BRANCHENYT
Læs også