Hotelkæden Marriott tager kampen op med Airbnb
I London bliver det muligt at få hoteloplevelsen med ind i det private hjem.
Hotelbranchen er ved at få øjnene op for mulighederne ved at udleje private hjem.
Marriott International og Hostmaker har annonceret et samarbejde, og introducerer i den forbindelse en ny udlejningsmodel, hvor kunder kan booke sig ind i private hjem.
Det skriver Forbes.
»Deleøkonomien er en kæmpe forbrugertrend, som vi har overvåget i et stykke tid. Med både traditionelle og utraditionelle konkurrenter, der begyndte at komme på markedet, spurgte vi naturligvis os selv: Var det her noget, vi skulle gøre?« siger Adam Malamut, der er ansvarlig for kundeoplevelsen ved Marriott International, til Forbes.
Og til dét spørgsmål var svaret ja.
Hostmaker har base i London og arbejder med det velkendte udlejningskoncept Airbnb, og sammen med Marriott markerer de hotelkædens første store skridt ind på markedet for deleboliger.
Projektet har en pilotperiode på seks måneder, hvor mere end 200 hjem i London vil være tilgængelige for udlejning via Marriotts Tribute Portfolio Homes-hjemmeside.
Taksterne for udlejning ligger fra alt mellem 1800 kr. til 2300 kr. pr. nat for et- eller toværelses boliger. Typen af huse, man kan udleje, svinger fra typerne ”avant-garde penthouse” til ”hyggelig lejlighed med hjørnealtan”.
Marriott International lancerede sidste sommer et initiativ for startups, der kunne komme med idéer til, hvordan hotelkæden kunne optimere kundernes rejseoplevelse. Her fandt Marriott og Hostmaker hinanden.
»Vi har fundet en partner i Hostmaker, som vi tror kan hjælpe os med at opfylde vores kundebehov og samtidig gøre det på en måde, som Marriott vil gøre det,« siger Adam Malamut til Forbes.
Hostmaker blev stiftet i 2014 af topchef Nakul Sharma og hjælper private med at udleje deres bolig. Ifølge Nakul Sharma var Marriott International en smule skeptiske over for det nye marked, der er dukket op.
»Vi besluttede os for at sige til dem, hør, det her er faktisk en kæmpe mulighed. Det kommer ikke til at konkurrere direkte med jeres egne hoteller, som for det meste er rettet mod forretningsrejsende, der sover på hotellet én eller to nætter. Den gennemsnitlige udlejningstid på hjem i vores porteføjle er syv nætter eller mere,« udtaler han til Forbes.
Adam Malamut tilføjer, at han tror på, at det nye tilbud henvender sig til feriegæsten, der søger en ekstraordinær oplevelse, der samtidig føles lokal.
Mariott International er verdens største hotelkæde med hovedsæde i Washington D.C. i USA. Kæden specialiserer sig i luksushoteller og driver ét dansk hotel beliggende i København.