Erhverv

Ugens vinder: Novo-boss Fruergaard satser stort på skelsættende klimaplan

»Vi bliver nødt til at gøre noget,« lød det fra Novo-topchefen i denne uge i forbindelse med offentliggørelsen af en storstilet klimaplan, der skal gøre Novos drift CO2-neutral i 2030

Ifølge Lars Fruergaard Jørgensen, adm. direktør i Novo Nordisk, er miljøpåvirkning allerede i dag et konkurrenceparameter, når det handler om at tiltrække nye medarbejdere - ikke mindst fra de yngre generationer. Foto: Novo NordiskFoto: Lars Krabbe.

Vinder I: Lars Fruergaard Jørgensen, adm. direktør i Novo Nordisk

Afslut sniksnak. Nu må vi handle og vise politikere og det omkringliggende samfund, at vi kan og vil gå forrest. Sådan lød det fra Novo Nordisk i denne uge, da selskabet meldte sig ind i klimakampen med en uhyre ambitiøs klimaplan, der skal reducere koncernens miljøpåvirkning i væsentlig grad. I 2030 skal Novos drift være CO2-neutral fra ende til anden. »Vi bliver nødt til at gøre noget, og vi sætter os selv under pres,« sagde Fruergaard. Han pegede samtidig på, at den politiske vilje til at sætte handling bag ordene ikke er, hvad den burde være, og derfor må erhvervslivet gå forrest. En både modig og nødvendig stillingtagen, som andre interessenter kun kan blive inspireret af...

BRANCHENYT
Læs også