Erhverv
0

Dansk ægtepar har tjent millioner - nu er de overhalet af deres børn

På ganske få år har søstrene Pia Silfen-Jensen og Naja Silfen skabt en millionforretning, der nu overgår deres forældres kendte taskefirma på indtjeningen.

Eugen Silfen (th.) ejer modevirksomheden Adax sammen med sin kone, Helle Silfen, og parrets fem børn. PR-foto

Ægteparret bag den danske designsucces Adax, Eugen og Helle Silfen, har gennem årene tjent pæne millionbeløb på bl.a. at sælge tasker.

Men nu er de pludselig blevet overhalet af to af deres børn, Pia Silfen-Jensen og Naja Silfen. I hvert fald når det kommer til at tjene penge.

Sidste år faldt overskuddet i Adax til 3,6 mio. kr., viser et nyt regnskab. Det var lige akkurat mindre, end hvad de to døtres hurtigtvoksende taskefirma Núnoo tjente i samme år.

Núnoo, som især sælger tasker til yngre kvinder, havde et overskud efter skat på 4 mio. kr.

Faktisk var det lidt af en tilfældighed, at Silfen-familien blev en del af taskernes verden. Eugen Silfen kom til Danmark som 18-årig, efter at han sammen med sin jødiske familie var flygtet fra Polen.

Dernæst - efter syv års studie på Odense Universitet og et års arbejde som gymnasielærer - kom han tilfældigvis på besøg hos en taskeproducent. Det gav ham idéen til Adax.

Så med sin beskedne opsparing grundlagde han i 1982 firmaet, der i dag er repræsenteret i flere lande med salgskontorer i Stockholm, Oslo og Frankfurt. Og som gennem årene har gjort ham og hans familie til millionærer.

Når overskuddet i Adax er faldet, skyldes det bl.a., at man har investeret i markedsføring og nye designs.

»Ledelsen forventer samme omsætningsniveau og resulat for 2019 som for regnskabsåret 2018. Der arbejdes forsat med det eksisterende produktsortiment samt udvikling af nye produkttyper, som forventes introduceret de kommende år,« skriver ledelsen i det nye regnskab.

Eugen og Helle Silfen har i alt fem børn, som alle er medejere af Adax. Og to af dem, Pia Silfen-Jensen og Naja Silfen, har altså selv kastet sig over livet som taske-iværksættere - også med stor succes.

De to døtre stiftede Núnoo for fire år siden, og det er lykkedes dem at komme ind på både det amerikanske og japanske marked. En del af søstrenes strategi er bl.a. at forære kendte bloggere og influencere tasker i bytte for billeder og omtale på de sociale medier.

Den strategi ser ud til at virke.

Undervejs har søskendeparret mødt en del mennesker, som tror, at det har været nemt at stifte Núnoo, fordi deres forældre har succes på samme marked.

»Men det har krævet hårdt arbejde. Vi har etableret virksomheden ud fra vores egne opsparinger, og Núnoo har ingen økonomisk forbindelse til Adax. Selvfølgelig er vores far kommet med gode råd undervejs, men han har også presset på for, at vi skulle gå vores egne veje og fokusere på at opnå vores egen succes,« sagde Pia Silfen-Jensen sidste år til Finans.

Få de seneste erhvervsnyheder med vores nyhedsapp
BRANCHENYT
Læs også