Erhverv
0

Supermarkedsgigant sender millioner efter priskrig og svensk Netto-bøvl

Indtjeningen hos Salling Group - med Føtex, Bilka og Netto - dykkede i fjor, mens det lykkedes at løfte omsætningen i et dansk marked præget af stilstand.

Netto er det største af de fem danske discountkæder med aktuelt 507 danske butikker. Dertil kommer butikker i Polen, Tyskland og Sverige. Arkivfoto: Laura Bisgaard Krogh.

Priskrig på et dansk marked med hård konkurrence i salget af dagligvarer kan aflæses direkte i regnskabet hos Salling Group.

Koncernen, som er Danmarks største inden for dagligvarer, holder dog stædigt fast i et krav om, at der årligt skal tjenes over 2 mia. kr. på driften. Også selvom topchefen erkender, at der er pres på indtjeningen.

Salling Group, der indtil i fjor hed Dansk Supermarked Group, har fredag morgen præsenteret nøgletal for 2018. De viser, at selskabet - med kæderne Netto, Føtex og Bilka som hovedforretningen - fik en vækst på 1,2 pct. i den samlede omsætning.

Koncernen udvidede i årets løb med lidt flere butikker. Ifølge adm. direktør Per Bank er der også en lille fremgang alene, når nøgletallet like-for-like - omsætningen i den eksisterende forretning - gøres op.

Koncernen
  • Salling Group driver butikskæderne Netto, Bilka og Føtex samt to Salling-stormagasiner.
  • Har ca. 1.500 butikker i fire lande.
  • Dertil kommer bl.a. en række onlineshops - herrunder Wupti, Skagenfood, burgerrestauranter i kæden Carl's Jr., Starbucks-kaffebarer og Fætter Br-legetøjs-butikker.
  • Koncernen er fuldt ejet af Salling Fondene, efter at A. P.Møller-Mærsk tidligere var med i ejerkredsen.
  • Adm. direktør er Per Bank og bestyrelsesformand Nils Smedegaard Andersen.

»Vi agerer i et dansk dagligvaremarked stort set uden vækst. Alligevel kom vores danske forretning alene ud af året med en vækst på 1,8 pct. - svarende til 750 mio. kr. Der kom nye butikker og trak noget af det, men vi vinder markedsandele. Så de eksisterende butikker kører samlet også frem,« siger Per Bank.

På driftsindtjening - ebit – havde Salling Group i 2018 et dyk på 400 mio. kr. i direkte sammenligning med året før. Netop 2017 var dog præget af ekstraordinære indtægter fra salget af Næstved Storcenter. Korrigeret for dette er faldet i 2018 på 75 mio. kr. På bundlinjen dykkede resultatet før skat i 2018 med lidt over 400 mio. kr til 1,8 mia. kr.

Per Bank fremhæver, at årsresultatet bl.a. præges af en satsning i fjor på 200 mio. kr. i en priskrig hos Føtex-kæden.

»Vi skal tjene penge. Men kan vi holde os på det aktuelle niveau, har vi som fondsejet også penge til fortsat at investere tilbage i virksomheden,« mener Per Bank.

Salling-chefen erkender, at der er pres på indtjeningen i dagligvarehandlen, som præges af bl.a. hård konkurrence, en butikstæthed som er blandt den højeste i Europa, ændrede forbrugsmønstre for mad samt øget onlinehandel med nonfood. Per Bank siger:

»Manglende inflation i Danmark er en udfordring, og vi er selv med til at sætte priser ned. Når lønninger og alle omkostninger stiger, er det svært, når vi ikke får mere for varerne. Vi kan ikke blive ved med at forhandle os til bedre priser eller spare os til det. Det rammer bundlinjen - også hos os - uden en naturlig udvikling.«

Ud over den store danske forretning har Salling Group også discountkæden Netto med butikker i Polen, Tyskland og Sverige.

Per Bank melder, at koncernen slet ikke er tilfreds med udviklingen på det mindste marked, Sverige, hvor Netto aktuelt har 163 butikker.

»Vi har ikke gjort det ikke godt nok i Sverige, mens udviklingen er fin i Tyskland, og Polen er vores vækstmarked. Målt i lokal valuta går det frem for Netto i udlandet med 200 mio. kr. - trods udfordringerne i Sverige,« beretter Per Bank.

De anden store aktør, Coop Danmark, præsenterede for et par uger siden 2018-regnskab med et samlet dyk i omsætningen på 2 pct. En del af faldet i 2018 skyldes dog, at den koncern gennem året lukkede 82 butikker.

Ledelsen i Coop fastslår, at omregnet for kun de fortsættende butikker var der en lille fremgang i salget. Fra Coop og adm. direktør Peter Høgsted lyder dog også melding om et presset dagligvaremarked uden vækst.

Årsregnskab:

Salling Group (mio. kr.)20182017
Omsætning59.41058.689
Driftsindtjening Ebitda3.1583.006
Primær drift (Ebit)2.0592.472
Resultat før skat1.8042.231
Årsresultat1.3671.698
BRANCHENYT
Læs også