Erhverv
0

Færre flypassagerer klager over forsinkelser

Flyselskaberne er blevet bedre til frivilligt at betale kompensation ved forsinkelser og aflysninger.

Færre klager over, at flyet kommer for sent i luften.
Foto: AP/Axel Heimken

Der er færre flyrejsende, som klager over manglende kompensation, når flyet er forsinket eller aflyst.

Sidste år faldt antallet af klager med 15 pct. i 2018. Samtidig er der færre, som får medhold i deres klage.

Det viser en analyse som Spar Nord og rejseportalen FinalCall har lavet på baggrund af tal fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.

I alt var der i 2018 1.792 klager vedrørende flypassagerernes rettigheder. Det er 15 pct. færre end i 2017, da antallet var 2.105.

Årsagen er formentligt, at flyselskaberne er blevet bedre til frivilligt at betale kompensation til rejsende, som bliver forsinket eller kommer ud for aflyste flyvninger. Det vurderer Flemming Lundberg Poulsen, der er chefredaktør hos rejseportalen FinalCall.travel:

»Udviklingen er en kombination af de mange erstatningsselskaber som eksempelvis AirHelp, der er kommet til de seneste år, og flyselskaberne selv, som er blevet rigtig gode til at finde en mindelig løsning med den pågældende flypassager og udbetaler ofte kompensation helt af sig selv. Derfor er det i færre tilfælde nødvendigt at involvere myndighederne,« siger Flemming Lundberg Poulsen.

Mere end halvdelen af alle sager endte i et forlig.

I 2017 endte i alt 1.144 klagesager med et forlig, hvilket udgjorde 54 procent af samtlige sager, der endte på styrelsens bord. I 2018 var der således 1107 forlig svarende til 62 procent af alle klagesager.

254 flypassagerer fik medhold i deres klage sidste år. I 2017 var antallet 347.

BRANCHENYT
Læs også