Erhverv
BREAKING

Matas-chef i offensiven med nyt opkøb - forstå regnskabet på 2 minutter

Detailkæden investerer millioner i de fysiske butikker, selvom onlinesalget har den største vækst og indtjeningen står stille.

Matas skruer op for forventningerne til salget i den eksisterende forretning. Foto: Stine Bidstrup

Den børsnoterede detailkæde Matas A/S skruer op for forventningerne til salget i den eksisterende forretning. Også selvom indtjeningen i 2018/19 – ifølge et nyt årsregnskab, som er udsendt tirsdag morgen - atter står stille. Samtidig går selskabet og koncernchef Gregers Wedell-Wedellsborg i offensiven med et nyt opkøb.

1. Salget. Regnskabsmeddelelsen for hele året viser en vækst i omsætningen på 2,2 pct. – som for en del dog er drevet af det opkøbte selskab Firtal Group, som har indgået i sidste del af regnskabsåret. Isoleret gav de seneste tre måneder - 4. kvartal - et løft i omsætningen på 7,6 pct. Matas oplyser, at det såkaldte like-for-like salg - altså salget i de eksisterende butikker - voksede med 2,1 pct. i det kvartal og 0,5 pct. i hele 2018/19. Den udvikling får Matas til i dagens meddelelse at præcisere de finansielle ambitioner frem mod 2022/23. Der ventes nu en positiv underliggende vækst i like-for-like-salget i hele perioden. Tidligere var ambitionen først dette fra 2020/21...

BRANCHENYT
Læs også