Imerco slår butikker sammen for at øge indtjeningen
På linje med andre detailkæder er Imerco igang med at tilpasse butiksnetværket til øget onlinehandel. Isenkræmmerkædens ejer kræver samtidig et væsentligt forbedret resultat allerede i år.
Øget onlinesalg og et presset detailmarked får den danske isenkræmmerkæde Imerco til at satse på færre men større butikker. Flere steder i landet slås butikker sammen for at øge indtjeningen.
Imerco overtog i 2017 en del af konkurrenten Inspirations forretning efter et langstrakt forløb. Den handel, som blev mindre end forventet i kraft af krav fra konkurrencemyndighederne, kan også aflæses i regnskabet for 2018. Imerco kom ud med et underskud på 82 mio. kr. efter bl.a. omkostninger til overtagelsen.
Imerco har aktuelt 176 fysiske butikker, efter at syv blev lukket i fjor. Og i øjeblikket er Imerco i gang med at slå butikker sammen fem steder i landet, hvor selskabet har to placeret tæt på hinanden. Den øvelse kan komme i brug flere steder, siger Imercos adm. direktør, Frederik Brønnum:
»Vi giver den fuld gas på onlinesalg, der vokser med over 50 pct, og kombination af salgskanaler. De butikker som kan overleve det og fortsat giver positiv driftsindtjening, holder vi meget gerne i live. På gågader og i storcentre ser vi muligheder for at få slå butikker sammen, da vi en del steder har to i kraft af Inspiration-opkøbet..«
Mens der i den samlede detailhandel lukkes butikker, har flere kæder samme planer som Imerco. Matas’ adm. direktør Gregers Wedell-Wedellsborg sagde således til Finans i den forløbne uge, at kæden »skal have større butikker - og det kan betyde færre samt dermed lukninger«.
Detailekspert Dorte Wimmer i Retail Institute Scandinavia siger om den udvikling:
»Vores opgørelser viser, at antallet af de kædeejede butikker falder her i landet, mens omsætningen samlet stiger hos kæderne. Der er en omstilling i gang i et marked med hård konkurrence og voksende onlinesalg.«
Regnskabet for 2018 i Imerco Holding A/S, der ejes af ejendomsinvestoren Mikael Goldschmidt, viser, at omsætningen steg med 92 mio. til 1,4 mia. kr. Det i et år hvor de 25 overtagne butikker fra Inspiration tælles med.
Driftsresultatet før særlige poster blev på 142 mio. kr., mens årsresultatet før skat blev 94 mio. dårligere end året før og endte med et minus på 104 mio. Det forklares bl.a. med nye regnskabsstandarder og en lang, varm sommer i 2018 som gav fald i kundetrafikken. Frederik Brønnum siger:
»Vi er sat i verden for at tjene penge. 2018-resultatet er for dårligt. Også selvom der er forklaringer på resultat. Opkøbet af Inspiration og en meget lang godkendelsesperiode fra konkurrencemyndighederne har kostet os dyrt. Vi overtog en kæde med blodrøde resultater i butikker, og det har taget tid at rydde op samt integrere. Vi har realiseret et varelager fra Inspiration for 80 mio. kr., og det rammer vores bruttoavance.«
Han fastslår samtidig at 2019 indtil nu giver væsentligt bedre resultater end året før:
»Jeg er glad for, at vi ikke er ejet af en kapitalfond, men at vi med vores ejerstruktur kan tage alle tæskene på et år. 2019 ser meget bedre ud, da eksempelvis vores bruttoavance er løftet i år.«
I efteråret 2018 skiftede Mikael Goldschmidt ud i bestyrelsen for Imerco og han satte sig selv ind som ny bestyrelsesformand. Samtidig hentede ejeren flere nye bestyrelsesmedlemmer - bl.a. Sofie Lindahl-Jessen, som er adm. direktør i Sportmaster og Skousens chef Majken Pape.
I en udtalelse om regnskabet fastslår ejeren, at der efter bestyrelsesvalget blev »udarbejdet en forretningsplan til forbedring af Imercos indtjening efter et vanskeligt 2018«. Han forventer derfor et markant forbedret og positivt resultat for 2019.
Imerco Holding A/S (mio. kr.) | 2018 | 2017 |
Omsætning | 1.393 | 1.301 |
Ebitda før særlige poster | 142 | 63 |
Driftsresultat - Ebit | -63 | 16 |
Resultat før skat | -104 | 10 |
Årsresultat | -82 | 8 |