Erhverv

Coca-Cola tilsat kaffe skal ud i hele verden

I 2006 var markedet ikke klar til en Coke med kaffesmag - nu gør selskabet igen et alvorligt forsøg.

Coca-Cola vil sende sin drik - Coca-Cola With Coffee - ud på 25 markeder inden året er omme og derefter står USA for tur.  Foto: Seth Perlman/AP

Det første forsøg blev et gedigent flop.

”Coca-Cola Blak” blev trukket ud af markedet i 2008 efter to års fejlslagen markedsføring. Nu forsøger drikkegiganten igen med kaffe på den helt store klinge.

Coca-Cola Blak var Cokes signaturdrik tilsat kaffesmag, og kunderne kunne ikke lide den.

»Vi var forud for vores tid med den trend. Jeg tror ikke, at kunderne var klar til at acceptere en Coca-Cola med kaffesmag i 2006,« siger Nancy Quan, der er Coke’s tekniske chef, til CNN.

Men smag og behag ændrer sig over tid, og derfor tror Coca-Cola, at markedet og dermed forbrugerne er klar til, at Coca-Cola introducerer en kaffevariant også i USA.

I de senere år har Coke sendt produkter, der lignede Coca-Cola Blak, ud i nogle enkelte lande. Det var varianter som Coca-Cola Plus Coffee eller Coca-Cola With Coffee.

Disse nye produkter indeholder mere rigtig kaffe end den oprindelige Coca-Cola Blak. Og desuden har Coke tilsat mere koffein end tidligere.

I dag kan man få kaffevarianter af Coca-Cola i blandt andet Australien, Italien, Spanien, Thailand og Polen.

Og ifølge en talsperson fra selskabet har responsen været så god, at man vil lancere den i 25 lande inden slutningen af året.

Men den helt store test hedder USA.

»Vi tror, at der er plads til Coca-Cola With Coffee i USA,« siger Javier Meza, der er Coca-Cola’s chef for marketing. Han forventer, at produktet kan ramme USA i 2020.

Coca-Cola har forskellige strategier for de enkelte regioner. En smagsvariant, som sælger godt i én region, bliver ikke nødvendigvis en succes i en anden. Og det kunne også være tilfældet med USA.

Men USA er vigtig, da landet er det største ikke-alkoholbaserede drikkevaremarked i verden.

10 idéer, der kan ændre Danmark
Ny serie fra FINANS: Følg 10 visionære og innovative iværksættere og deres idéer, der har potentialet til at redefinere dansk erhvervsliv.
Læs serien her
BRANCHENYT
Læs også